XVI WYPRAWA MOSTOWA "SŁOWENIA 2010"

17.07.2010
Pierwszego dnia Wyprawy naszym celem było pokonanie trasy Kraków-Maribor z uwzględnieniem postojów zaplanowanych na nowych autostradowych obiektach mostowych w Czechach. 
Tradycyjnie wystartowaliśmy w sobotni poranek z kampusu głównego Politechniki Krakowskiej przy ul. Warszawskiej. Stąd przez Katowice, Rybnik i Chałupki dotarliśmy w okolice Ostravy na miejsce pierwszego postoju mostowego. Oglądamy tu pięcioprzęsłowy podwójnie zespolony most przez Odrę, z głównym przęsłem opartym na V-kształtnych podporach pośrednich wykonanych w technologii CFST (Concrete Filled Steel Tube) i w ich obrębie wzmocnionym żelbetową płytą dolną. W pobliżu Ostravy zatrzymujemy się jeszcze przy dwóch obiektach: podwieszonym moście autostradowym przez Odrę i jezioro Antoszowickie oraz podwójnie zespolonym, skrzynkowym, sprężonym moście autostradowym przez Ostravicę. Pogodę mamy znakomitą, słoneczną, temperatura w słońcu dochodzi do 40°C. W klimatyzowanym autokarze przejeżdżamy czeskimi autostradami kolejne kilometry w okolice miasteczka Těšice. Tam na chwilę zatrzymujemy się przy podwójnie zespolonym wiadukcie drogowym nad autostradą D1 z charakterystycznymi pochylonymi filarami wykonanymi jako przekroje CFST i ruszamy w kierunku Brna by w okolicy Sobotovic obejrzeć łukowy wiadukt drogowy nad drogą ekspresową R52 z łukiem z rury stalowej wypełnionej betonem (przekrój CFST). Był to nasz ostatni przystanek mostowy w pierwszym dniu Wyprawy. Teraz droga prowadzi nas już prosto do Słowenii. Przez Znojmo, Wiedeń i Graz bez przeszkód docieramy do Mariboru, który będzie naszą bazą wypadową przez kolejne dwa dni.

18.07.2010
Drugi dzień rozpoczynamy od mszy świętej w mariborskiej Bazylice św. Marii Matki Litościwej. Następnie zwiedzamy piwnice winne, z których wyruszamy w trasę po Prekmurie (Prekmurje) i Styrii (Štajerska), pierwszych poznawanych przez nas historyczno-etnograficznych regionach Słowenii (pozostałe z nich poznamy w kolejnych dniach, będą to: Karyntia (Koroška), Kraina (Kranjska) (w tym: Górna Kraina (Gorenjska), Wewnętrzna Kraina (Notranjska) i Dolna Kraina (Dolenjska)) oraz Przymorze (Primorska)). Z Mariboru docieramy do Radenci gdzie zatrzymujemy się na krótki postój przy moście na rz. Mura. Stąd trafiamy do pobliskiego Bakovci pod kolejny obiekt mostowy na Murze z charakterystycznym sprężeniem zewnętrznym dźwigarów głównych. Po dłuższej chwili spędzonej w sąsiedztwie mostu udajemy się do Murskiej Soboty (stolicy Prekmurie), gdzie spacerujemy w małym malowniczym miejskim parku przyległym do renesansowego dworu Soboški Grad z połowy XVI w. Z Murskiej Soboty wyruszamy do Filovci, małej wioski słynącej z produkcji czarnej ceramiki. Na miejscu poznajemy tajniki wytwarzania oryginalnej czarnej ceramiki metodami tradycyjnymi, zwiedzamy prywatny skansen i uczestniczymy w "warsztatach garncarskich". W pobliskim Ižakovci zwiedzamy pływający młyn wodny na Murze, gdzie zapoznajemy się również z bogatą historią rozwoju regionu. Znad Mury wyruszamy do jednego z najstarszych miast Słowenii znanego dawniej jako Petawium (Poetavium) obecnie noszącego nazwę Ptuj. W Ptuju zwiedzamy zamek i Muzeum Regionalne oraz dwa mosty na Drawie: imponujący most Puh (Puhov most) - pięcioprzęsłowy drogowy most typu extradosed oraz kratownicową, zespoloną kładkę pieszo-jezdną. W Ptuju kończymy część mostową i turystyczną drugiego dnia Wyprawy i wracamy na nocleg Mariboru

19.07.2010
Trzeci dzień Wyprawy rozpoczynamy od spaceru wzdłuż Drawy. Wciąż jesteśmy w Mariborze. W słoneczny poranek, przed wyjazdem z miasta, oglądamy sześć mostów przez Drawę (dwupoziomowy Most Hitrastalowy, łukowy most kolejowy; betonowy Most Tity; stalowy, łukowy Most Główny; kładkę dla pieszych Studenška oraz Most Koroški). Podziwiamy również, mająca około 400 lat, najstarszą na świecie winorośl, nadal w doskonałej formie. Z Mariboru trafiamy do Celje. W tym malowniczym miasteczku spacerujemy uliczkami starówki i wyruszamy do Laško gdzie zwiedzamy browar Laško. Wizytę w jego murach kończyny degustacją różnorodnych gatunków warzonego w nim piwa. Z Laško docieramy do pobliskiego Zidani Most. Już sama nazwa miasteczka wskazuje na kolejny przystanek mostowy na naszej trasie. W Zidani Most zwiedzamy trzy mosty łukowe przez Savinję, wpadającą w tym miejscu do Sawy. Kolejnym punktem na naszej trasie jest Podsreda. Tutaj zwiedzamy zamek - Grad Podsreda, najlepiej zachowaną romańską budowlę w Słowenii. Zamek podziwiamy i uwieczniamy na zdjęciach również z pobliskiego, malowniczego punktu widokowego. Z Podsredy wyruszamy pod dwa stuletnie mosty kratownicowe w okolicach miasta Brežice, przy ujściu rzeki Krka do Sawy. Z Brežic przejeżdżamy do najmniejszego, uroczego miasteczka Słowenii - Kostanjevica na Krki, położonego na wyspie utworzonej przez odnogi rz. Krka. W miasteczku spacerujemy jego uliczkami i zwiedzamy drewniane mosty i kładki. Po tej wizycie udajemy się do klasztoru kartuzów w Pleterie (Kartuzijanski samostan Pleterje). Z powodu późnej pory bramy klasztoru okazują się jednak zamknięte dla zwiedzających. Przekładamy wizytę w klasztorze na poranek czwartego dnia Wyprawy i udajemy się na nocleg do miasteczka Otočec.

20.07.2010
Dziś przed nami długa podróż z Otočca przez Lublanę do pięknej Logarskiej Doliny w Alpach Kamnicko-Sawińskich. Rozpoczynamy ją od zwiedzenia zamku w Otočcu oraz drewnianego mostu przez Krkę w sąsiedztwie zamku. Z Otočca ruszamy do kompleksu klasztornego Kartuzów w Pleterje. Na miejscu zwiedzamy kościół Św. Trójcy. Klasztoru, objętego klauzurą zakonną niestety zwiedzać nie wolno. Kontynuując podróż wzdłuż rz. Krka docieramy do Novego Mesta, w którym zwiedzamy ponad stuletni, żelazny, kratownicowy most Kandijski o imponującej wysokości dźwigarów głównych. W sąsiedztwie mostu prof. Flaga przybliża uczestnikom Wyprawy tajniki jego konstrukcji. Z Novego Mesta przejeżdżamy do miasteczka Žužemberk, w którym zwiedzamy ruiny warownego zamku z XIII w. Po wizycie w zamku trafiamy do kompleksu klasztornego Cystersów w Stičnej rozwijającego się od początku XII w. W klasztorze oglądamy urocze gotyckie krużganki zdobione freskami Jana z Lublany (Janeza Ljubljanskiego), refektarz wyróżniający się pięknym późnobarokowym sklepieniem oraz wschodnią basztę klasztoru przyozdobioną wczesnobarokową sztukaterią, będącą jednym z najstarszych przykładów zastosowania stiuku na terenie Słowenii. Zwiedzamy również Słoweńskie Muzeum Religii. Z klasztoru wyruszamy w drogę do Logarskiej Doliny. Na przedgórzu Alp Kamnicko-Sawińskich zatrzymujemy się przy malowniczej, wstęgowej kładce dla pieszych nad Sawą. W Logarskiej Dolinie podziwiamy piękno górskiego pasma południowych Alp Wapiennych i dochodzimy do wysokiego na 90 m wodospadu Rinka (Slap Rinka). Po wizycie w górach i krótkim postoju w punkcie widokowym u wlotu do Doliny Logarskiej wyruszamy w drogę do Lublany (Ljubljany - stolicy Słowenii), w której dziś nocujemy.

21.07.2010
Dziś półmetek naszej Wyprawy. Dzień rozpoczynamy od zwiedzania stolicy Słoweni Lublany i jej mostów przez Lublanicę. Są to: Most Potrójny (Trimostovie) Most SecesyjnyMost Szewców (Cevljarski Most), nowa kładka dla pieszych o nazwie Most Masarzy (Mesarski Most) oraz Most Smoczy (Zmajski Most). Podczas spaceru podziwiamy architekturę starówki i dzieła wielkiego słoweńskiego architekta Jože Plečnika. Z Lublany docieramy do wioski Crngrob, do jednego z najpiękniejszych kościołów pielgrzymkowych Słowenii. Jego drzwi są jednak zamknięte i jedynie przez dziurkę od klucza widzimy piękny barokowy ołtarz główny kościoła. Z Cyrngrob przejeżdżamy do urokliwego, malowniczo położonego miasteczka Škofja Loka (Biskupia Łąka, miasto już w dawnych wiekach otrzymało przydomek Malowanej Łąki). Zwiedzamy tu kamienny most Kapucynów, odnowioną kładkę Kapucyńską oraz drewnianą kładkę o nazwie Most Diabła. W Škofja Loka spacerujemy również po wywierającym olbrzymie wrażenie placu Mestni Trg i zwiedzamy dziedziniec starego ratusza miejskiego z XVI w. Kolejną atrakcją piątego dnia Wyprawy jest wizyta w znajdującym się w wiosce Dolenji Novaki partyzanckim szpitalu "Franja" z czasów II wojny światowej (Partizanska Bolnišica Franja). Szpital położony jest w trudno dostępnym wąwozie Pasica i jest niezwykłym świadectwem determinacji miejscowej ludności ryzykującej życie w walce z faszystowskimi Włochami i nazistowskimi Niemcami. Zwiedzanie szpitala dostarcza nam niezapomnianych wrażeń. Podziwiając sposób jego organizacji na myśl przychodzą trudy życia podczas walk wyzwoleńczych. Po zwiedzeniu szpitala, w okolicy wąwozu Pasica, organizujemy półmetek Wyprawy. Pełen wrażeń dzień kończymy w Postojnej.

22.07.2010
Dziś  dotrzemy nad wybrzeże Morza Adriatyckiego. Zwiedzimy największe miasta tego wybrzeża: Piran, Izolę i Koper. Podróżować będziemy po Przymorzu (Primorska), jedynym obszarze kraju posiadającym dostęp do morza. Po noclegu w Postojnej wyruszamy do Lipicy. Zwiedzamy tam cesarską stadninę białych koni rasy Lipicaner. Oprowadzani przez przewodnika poznajemy historię rozwoju stadniny i hodowli koni zapoczątkowaną w 1580 r, zwiedzamy stajnie, ekspozycję powozów konnych i oglądamy codzienny trening lipicanerów. Z Lipicy udajemy się w okolice wioski Črni Kal. Naszym celem jest znajdujący się w pobliży wioski autostradowy 12-przęsłowy wiadukt Črni Kal o długości 1065 m i imponującej wysokości filarów dochodzącej do 87,5 m. Wizyta na wiadukcie jest jednym z ważniejszych przystanków mostowych na trasie naszej Wyprawy. Po dłuższej chwili spędzonej w jego sąsiedztwie wyruszamy nad Adriatyk do Sečovlje. Tutaj zwiedzamy Park Solny Sečovlje i znajdujące się na jego terenie Muzeum Produkcji Soli, oglądamy rozległe pola solne i poznajemy warunki życia i pracy robotników uzyskujących sól metodami tradycyjnymi. Z Sečovlje docieramy do Piranu, malowniczego miasteczka słoweńskiego wybrzeża. W Piranie mamy chwilę czasu wolnego na indywidualne spacery jego wąskimi i stromymi uliczkami. W okolicach Piranu zażywamy również kąpieli w ciepłych wodach Adriatyku. Po chwili odpoczynku przejeżdżamy do pobliskiej Izoli, której początki istnienia sięgają czasów Imperium Rzymskiego. Spacerujemy po jej wąskich uliczkach i zwiedzamy pochodzący z XVI w. Kościół Św. Maura. Dzień kończymy w miejscowości Koper. Po zakwaterowaniu w hotelu indywidualnie zwiedzamy historyczną nadmorską dzielnicę miasteczka.

23.07.2010
Wyprawy rozpoczynamy od wizyty w Hrastovlje, w kamiennym kościele Św. Trójcy z przełomu XII i XIII w. Z zewnątrz kościół prezentuje się bardzo skromnie. Widok wnętrza zapiera jednak dech w piersiach. Ściany kościoła pokryte są malowniczymi freskami, z których najsławniejszy to tzw. Taniec Śmierci, przedstawiający dwanaście szkieletów i dwanaście postaci maszerujących do przygotowanych już grobów. Inne freski w kościele przedstawiają m.in. biblijną Genesis, Trójcę Świętą, Dwunastu Apostołów, scenę Ukrzyżowania, oraz sceny z życia XV-wiecznego społeczeństwa. Zachwyca nas piękno tego dzieła oraz profesjonalne przygotowanie przewodnika prezentującego freski z wykorzystaniem zapisu audio w polskiej wersji językowej. Z Hrastovlje przejeżdżamy do wioski Škocjan. Zwiedzamy tu wpisane na listę UNESCO Jaskinie Škocjanskie podziwiając fenomen krasu słoweńskiego. W jaskini oglądamy również kładkę dla pieszych, którą wpisujemy na listę zwiedzonych obiektów mostowych. Po opuszczeniu jaskini wyruszamy do miejscowości Solkan, gdzie w pobliżu granicy słoweńsko-włoskiej zwiedzamy imponujący most Solkan, drugi co do rozpiętości przęsła kamienny most łukowy na świecie (pierwszy w tej kategorii wśród mostów kolejowych). Most zachwyca nas swym majestatycznym pięknem oraz malowniczym położeniem. Przepływająca pod nim błękitna rzeka Socza potęguje to wrażenie. W sąsiedztwie mostu Solkan oglądamy również drogowy betonowy most łukowy. Pełni wrażeń wyruszamy w drogę Doliną Soczy do Tolmina. W okolicach miasteczka zwiedzamy piękny wąwóz rzeki Tolminki - Tolminska Korita oraz dwie kładki dla pieszych i stalowy kratownicowy Most Diabła. Teraz droga prowadzi nas do miasteczka Kobarid. Zwiedzamy tu kamienny łukowy most Napoleona i wyruszmy na nocleg do Kranjskiej Gory.

24.07.2010
Poranek ósmego dnia Wyprawy rozpoczynamy od podziwiania szczytów Alp Julijskich z punktu widokowego w okolicy Kranskiej Gory. Po krótkim postoju wyruszamy w drogę nad Jezioro Bohinjskie otoczone masywem Triglava i masywem Vogla. Jak to w górach bywa - pogoda się załamuje. Dobry nastrój jednak nas nie opuszcza i dopisuje nam szczęście - po chwili przestaje padać. Wagonikiem kolejki linowej z wioski Ukanc wjeżdżamy na szczyt góry Vogel (1540 m n.p.m.). Ze szczytu podziwiamy panoramę Alp Julijskich oraz leżące w dole Jezioro Bohinjskie, początkowo zakryte chmurami. Ponowna podróż kolejką linową sprowadza nas z obłoków na poziom jeziora skąd wędrujemy do malowniczego, wysokiego na 60 m, wodospadu Savica (Slap Savica), dającego początek najdłuższej rzece Słowenii Savicy. Podczas spaceru podziwiamy malownicze górskie krajobrazy. Spod wodospadu przejeżdżamy nad brzeg jeziora Bohinjskiego do wioski Ribčev Laz gdzie oglądamy most łukowy oraz znajdujący się w jego sąsiedztwie kościół Św. Jana Chrzciciela. Most i kościół idealnie harmonizują z majestatem okolicznych gór. Po krótkim postoju wyruszamy do pobliskiego miasteczka Bled. W miasteczku zwiedzamy, pochodzący z XI w. zamek Bled (Blejski Grad) - najstarszy gród Słowenii, stojący na skalnym urwisku nad brzegiem Jeziora Bledzkiego oraz zorganizowane w jego murach muzeum z ekspozycją przedstawiającą historię rozwoju regionu bledzkiego. Płyniemy również na znajdującą się na Jeziorze Bledzkim wyspę Blejski Otok gdzie zwiedzamy XVII-wieczny kościół Wniebowzięcia NMP. Po wizycie na wyspie wyruszamy w drogę w okolice wioski Rateče do doliny Planica. W dolinie oglądamy największą na świecie, mamucią skocznię narciarską Letalnica. Po sportowych wyczynach części uczestników Wyprawy na progu skoczni wracamy na nocleg do Kranskiej Gory.

25.07.2010
Ostatni dzień Wyprawy rozpoczynamy od mszy świętej w pięknym kościele Ducha Świętego w miasteczku Rateče. Po mszy wyruszamy w drogę powrotną do Polski. Ze Słowenii wyjeżdżamy przez Przełęcz Seeberg podziwiając krajobrazy pasma górskiego Karawanki. W Austrii z okien autokaru oglądamy imponujący most przez Drawę w miejscowości Völkermarkt i zatrzymujemy się na krótki postój przy autostradzie A2. Na parkingu urządzamy piknik z posiadanych zapasów suchego prowiantu. Dalsza droga upływa nam w radosnej atmosferze. Czas wypełnia nam m.in. ułożenie i odśpiewanie pieśni wyprawowej opisującej przygody przeżyte podczas podróży.
W ciągu 9 dni Wyprawy przebyliśmy trasę prowadzącą przez Czechy, Austrię i Słowenię - w sumie 3350 km, z czego 1650 km przypadło na Słowenię. Zwiedziliśmy 42 obiekty mostowe, 10 miast i 21 miejsc turystycznych. W Wyprawie wzięło udział 39 osób, wśród których znaleźli się reprezentanci uczelni technicznych, przedstawiciele mostowych firm wykonawczych i projektowych, przedstawiciele administracji drogowo-mostowej, studenci specjalności mostowej oraz liczne grono osób żywo zainteresowanych poznawaniem krajów Europy w atrakcyjny i nieco nietypowy sposób, wzbogacony o zwiedzanie nowoczesnych i zabytkowych obiektów mostowych. Bogaty program Wyprawy dostarczył nam wielu wrażeń. Słowenia - kraj zachowujący pewną anonimowość pod względem turystycznym - urzekła nas swym pięknem. Urokliwe miasteczka, zielone lasy, kryształowo czyste górskie strumienie, piękne góry, malownicze doliny, błękitna rzeka Soča, liczne atrakcje turystyczne, miło spędzony czas oraz wszystkie zwiedzone obiekty mostowe, bez wątpienia na długo zapadną w pamięć wszystkim uczestnikom Wyprawy.

Opracował dr Marek Pańtak

ZESTAWIENIE:

 

Przejechano autokare, km

~3400

Zwiedzono obiektów mostowych

42

Zwiedzono miast

17

Zwiedzono miast (z okien autokaru)

10

Zwiedzono miejsc turystycznych i krajobrazowych

27

Imprezy kulturalne

2

Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA