XVIII Wyprawa Mostowa
"Austria-Korsyka 2012"

W dniach 04-17 lipca 2012 r. odbyła się XVIII-ta, tradycyjna już Europejska Wyprawa Mostowa „Austria-Korsyka 2012”, zorganizowana przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli PK oraz Biuro Turystyczne „Anitour” z Czechowic Dziedzic. Wyprawa była autokarowa, a jej trasa – o długości około 4000 km – prowadziła przez Czechy, Austrię, północne Włochy na Korsykę i z powrotem przez północne Włochy, Austrię, Czechy, Słowację do Polski. Celem Wyprawy było – jak zwykle – zwiedzenie charakterystycznych obiektów mostowych na trasie w celach dydaktyczno-szkoleniowych. W sumie zwiedzono 56 obiektów mostowych, z czego 8 w Polsce, 2 w Czechach, 5 na Słowacji, 16 w Austrii, 10 we Włoszech i 15 na Korsyce.
W Wyprawie uczestniczyło 30 osób oraz pilot i kierowca autokaru. Stronę logistyczną Wyprawy prowadziło Biuro Turystyczne „Anitour” z Czechowic Dziedzic z jej szefem i pilotem Wyprawy – Franciszkiem Brodzkim. Połowa uczestników to ludzie młodzi, o średniej wieku 25 lat, druga połowa to weterani Wypraw Mostowych, o średniej wieku 65 lat. Była to dobra okazja do przekazywania wiedzy mostowej młodym uczestnikom przez doświadczonych, starszych mostowców.
Wśród uczestników, 12 reprezentowało branże mostową, 8-miu było inżynierami architektury, budownictwa i mechaniki, 6-ciu studentami lub uczniami, 4-ro ekonomistami, prawnikami i lekarzami. Mały 32-osobowy autokar umożliwił nam pokonanie niezwykle trudnych, wąskich i górskich tras na Korsyce. Finansowo Wyprawę wsparły firmy: Tines S.A, Mosty Chrzanów, Mosty Katowice, Mosty Łódź, Sika Poland i Tarcopol, którym składamy serdeczne podziękowanie.
Przebieg trasy XVIII Wyprawy Mostowej wyglądał następująco:
Dzień pierwszy – wyjazd z parkingu Politechniki Krakowskiej, przejazd trasą: Katowice, Rybnik, Bohumin, Ołomuniec, Brno, Lachowice, Znojmo, Stockerau, Tulln, Wiedeń, Wiener Dorf. Po drodze zwiedzanie obiektów mostowych na niedokończonej w Polsce trasie autostrady A1: betonowego, sprężonego mostu extradosed (w budowie) na węźle Mszana- nr 1, stalowego mostu łukowego podwójnie podwieszonego (do łuku i od dołu – przez cięgno i słupki podpierające pomost) nad autostradą A1 – nr 2, stalowej łukowej kładki dla pieszych z jazdą dołem nad autostradą A1 (łuk paraboliczny) – nr 3, mostu łukowego z jazdą dołem (zespolonego typu CFST) przez Odrę – nr 4 oraz łukowo-belkowego mostu na przejściu granicznym w Chałupkach – nr 5. Następnie zwiedziliśmy dwa mosty na Dunaju w miejscowości Tulln: drogowy most podwieszony 1-pylonowy, pylon A-owy, o rozpiętości głównego przęsła 179 m – nr 6 oraz 2 mosty kolejowe (równoległe, obok siebie) – nr 7. Z mostów wiedeńskich przez Dunaj zwiedziliśmy drogowy most belkowy sprężony Reichsbrücke (1980) – nr 8 oraz stalowy most podwieszony Rosenbrücke (1997) dla linii metra, jednopylonowy z promienistym układem want – nr 9. Dokonaliśmy również 2-godzinnego spaceru po zabytkowym centrum Wiednia: Ringstrasse, Nowy Pałac, Muzeum Przyrodnicze, Muzeum Sztuk Pięknych, Burggarten, Opera Narodowa, hotel Sacher, Hofburg, Dziedziniec Szwajcarski, Platz in der Burg, Parlament, Stadtpark, Katedra św. Szczepana.
Dzień drugi – przejazd trasą Wiener Dorf, Wiener Neustadt, przełęcz Semmering, Bruck an der Mur, Huttau, Salzburg, Golling. W Bruck an der Mur zwiedziliśmy budowę interesującego mostu podwieszonego do łuku usytuowanego pod kątem do osi mostu, za pomocą obustronnych wieszaków, które mając za linie prowadzące linię łuku i linię prostą krawędzi pomostu, tworzą dwie krzywoliniowe, translacyjne powierzchnie, nadające mostowi dynamikę i bardzo estetyczny wygląd – nr 10. W miejscowości tej zwiedziliśmy też zabytkowe centrum miasta: Koloman-Wallisch-Platz, Ratusz, Korrmesserhaus (otwarte arkady), studnia z kutego żelaza, Kolumna Mariensäule oraz na powrocie – interesującą, podwieszoną kładkę dla pieszych – nr 11. Dalej na autostradzie A10 zwiedziliśmy b. wysoki wiadukt ramowy Larzenbach w Huttau (1989), z betonu sprężonego – nr 12. oraz wysoki betonowy most łukowy z jazdą górą – nr 13. W ciągu 2 godzin zwiedziliśmy też zabytkowe centrum Salzburga: Katedra na Domplatz, opactwo św. Piotra (847 r.), kościół franciszkański, kościół kolegialny, Getreidegasse, Residentz Platz, Mozart Platz. Na koniec zwiedziliśmy 2 obiekty mostowe na rzece Salzach: nowoczesną kładkę dla pieszych Makarta (2001) z betonu sprężonego – nr 14 oraz stalową trójprzęsłową kładkę dla pieszych o nietypowej (ażurowej) konstrukcji kratownic nośnych o zakrzywionym pasie górnym, prowadzącą na Rudolfplatz – nr 15. Przy wyjeździe z Salzburga uwagę naszą zwrócił nietypowy most miejski o konstrukcji nośnej z wielokrotnych łuków stalowych wypełnionych betonem – nr 16.
Dzień trzeci – przejazd trasą: Golling, Zell am See, Mittersil, Krimml, Gerlosalpenstrasse, dolina Zillertal, Innsbruck, przełęcz Brenner, Bolzano, Trento, Negrar k/Werony. Najpierw zaliczyliśmy stalowy most łukowy (ze sztywnymi wieszakami, z łukiem usytuowanym w osi mostu) na autostradzie A10 – nr 17. W miejscowości Krimml zwiedzamy (w deszczu) jeden z najwyższych wodospadów w Europie (380 m), a następnie przez przełęcz Gerlos (1628 m) zjeżdżamy do przepięknej doliny rzeki Ziller, skąd kierujemy się do Innsbrucka. Zwiedzamy tu w ciągu 2 godzin zabytkowe centrum miasta: Hofburg Katedra św. Jakuba, Hofkirche, Srebrna Kaplica, Złoty Dach, Helblinghaus, Wieża Miejska, Herzog-Friedrich-Strasse. Przed przełęczą Brenner zatrzymujemy się dla mostu Europabrücke (1964) – nr 18, którego stalowe przęsła belkowe wznoszą się 190 m nad dnem doliny. Żelbetowe filary skrzynkowe mają tu wysokość dochodzącą do 180 m, rozpiętości głównych przęseł wynoszą 200 m. Dalej już nie zatrzymujemy się aż do miejscowości Negrar w okolicy Werony.
Dzień czwarty – przejazd trasą: Negrar, Werona, Brescia, Piacenza, Savona, zaokretowanie na prom do Bastii (Korsyka). Najpierw zwiedziliśmy most naturalny Ponte Veja – nr 19 położony ok. 30 km od Werony, a następnie poświęciliśmy około 4 godziny na zwiedzenie zabytkowej Werony: amfiteatr rzymski, Piazza Bra, Piazza Erbe, Piazza dei Signori, Palazzo del Capitano, Palazzo degli Scaligeri, Loggia del Consiglio, grobowce Scaligerów, dom Julii Capuletti.
W programie zwiedziliśmy również 3 mosty na rzece Adydze, okalającej Weronę, a to: Ponte Scaligero (1345-1356), trójprzęsłowy kamienno-ceglany most łukowy o rozpiętościach przęseł 24,0+28,5+48,7 m prowadzący do Castel Velchio – dzieło mistrza Bevilaqua – nr 20, kamienny - Ponte Pietra, pięcioprzęsłowy łukowy most romański – nr 21 oraz 3-przęsłowy belkowy most żelbetowy Ponte Navi, z okładziną ceglaną – nr 22. Późnym wieczorem dojeżdżamy do Savony nad Morzem Liguryjskim, skąd udajemy się nocnym promem (8 godzin) na Korsykę, do stolicy jej północnej prowincji Bastii.
Dzień piąty – przejazd trasą: Bastia, Cape Corse, Macinaggio, Col de la Serra, Nonza, Saint Florent, Bastia, Le Domaine d’Anghione. W dniu tym nie zaliczyliśmy żadnego mostu, natomiast podziwialiśmy fantastyczne krajobrazy rozciągające się z górskiej, wąskiej drogi prowadzącej klifami wybrzeża części północnej wyspy, o nazwie Cape Corse. Z większych miasteczek zwiedziliśmy Macinaggio, Nonzę i St. Florent. Tu zwiedzamy m.in. Katedrę Wniebowzięcia NMP, z lat 1125-1140, w stylu pizańskim. W końcu zamieszkaliśmy na 6 nocy w ośrodku agroturystycznym „Le Domaine d’Anghione”, na wysokości miasteczka Anghione, położonego w terenie nizinnym na brzegu morza Tyrreńskiego. 
Dzień szósty – odpoczynek w „Le Domaine d’Anghione”
Dzień siódmy – przejazd trasą: Le Domaine d’Anghione, Aleria, Ghisoni, przełęcz Col de Verde, dolina rzeki Taravo, Filitosa, Bonifacio, Aleria, Le Domaine d’Anghione. Najpierw jedziemy przez centrum Korsyki, wspaniałą, majestatyczną, ale b. trudną trasą górską. Po drodze zwiedzamy stare, średniowieczne łukowe mosty kamienne: dwuprzęsłowy most Casso – nr 23, jedno-przęsłowy most kamienny typu genueńskiego na rzece Taravo – nr 24, kamienny łukowy, 1-przęsłowy most Abra – nr 25 oraz nowoczesny, trójprzęsłowy most belkowy z betonu sprężonego na rzece Taravo, z charakterystycznymi ściankami środników w postaci tarcz trójkątnych (krawędź ukośna – ściskana, krawędź pionowa – rozciągana, sprężona) – nr 26. W miejscowości Filitosa podziwiamy stanowisko menhirów, megalitycznych postaci z kamienia pochodzących z około 3,5 tys. lat p.n.e., świadczących o wojowniczej cywilizacji megalitycznej zamieszkujących w starożytności Korsykę, ludów. Ostatnim punktem zwiedzania jest pięknie położone na wapiennym, skalistym klifie miasto Bonifacio, gdzie zwiedzamy zabytkowe centrum: Port, Stare Miasto, Col St-Roch, kościół Matki Boskiej Większej, Place du Marche, punkt widokowy Belvédere de la Manichella, Schody króla Aragonii, kościół św. Dominika.
Dzień ósmy – przejazd trasą: Le Domaine d’Anghione, dolina rzeki Golo, Ponte Nuovo, Ponte Leccia, dolina rzeki Asco, dolina rzeki Ostriconi, L’Ille Rouse, Calvi, Park Narodowy Scandola, Calvi, Ponte Leccia, Le Domaine d’Anghione. 
Najpierw wjeżdżamy w przepiękny teren górski, doliny rzek Golo i Asco. W dolinie rzeki Golo zwiedzamy historyczny pięcioprzęsłowy most kamienny z XVIII w. Ponte Nuovo – nr 27, przy którym doszło w 1769 r. do zaciętej walki o niepodległość Korsyki między armią Republiki Korsykańskiej generała Pasquala Paolego a francuską armią ekspedycyjną. W pobliżu znajduje się nowoczesny, 1-przęsłowy belkowy most z betonu sprężonego, wykonany metodą wspornikową – nr 28.
W dalszej kolejności zwiedzamy stalowy most kolejowy nad rzeką Asco – nr 29. Most jest trójprzęsłowy, kratownice nośne dwukrzyżulcowe o stałej wysokości. Na dojazdach z obu stron znajdują się trójprzęsłowe wiadukty kamienne. I wreszcie docieramy do największej, dzisiejszej atrakcji na trasie – starego, kamiennego mostu genueńskiego Saint Jean z roku 1698, położonego w głębokiej kotlinie górskiej – nr 30.
W końcu dojeżdżamy na wybrzeże morza Liguryjskiego, by zwiedzić historyczne miasto Calvi, stary port rzymski, o którym Ptolemeusz pisał, że jest najbardziej sławny na wyspie. Zwiedzamy tu: Wysokie Miasto, Cytadelę, Palais de Gouverneurs Génois, kościół św. Jana Chrzciciela, dom urodzin Krzysztofa Kolumba, Dolne Miasto, Marinę. 

Po zwiedzeniu Calvi popłynęliśmy stateczkiem wzdłuż wybrzeża zachodniego Korsyki do Parku Narodowego Scandola, wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO. Tworzą go nieprawdopodobne układy i konfiguracje skał na klifowym, zachodnim wybrzeżu Korsyki. 
Dzień dziewiąty – przejazd na trasie: Le Domaine d’Anghione, Ponte Leccia, Corte, Venaco, Ajaccio, dolina rzeki Prunelli, Tavera, Venaco, dolina rzeki Tavignano, Aleria, Le Domaine d’Anghione. Najpierw zwiedzamy historyczny most Leccia przez rzekę Golo – nr 31. Jest to solidny, 3-przęsłowy most kamienny z XVIII w., z ozdobnym gzymsem i kamiennymi balustradami. Kolejnym mostem usytuowanym w dolinie rzeki Golo jest współczesny most łukowo-belkowy Francardu z jazdą górą, żelbetowy, 1-przęsłowy – nr 32. Docieramy do Corte, stolicy Korsyki w latach 1755-1769, gdzie zwiedzamy zabytkowe centrum: Place Paoli, Place Gaffori, kościół Zwiastowania NMP, Place d’Armes, Pałac Narodowy, Cytadela, Belvédère. 
Następnie zwiedzamy trzy wspaniałe mosty przez wąwóz rzeki Vecchio. 
Pierwszy Pont du Vecchio – nr 33 (1825-1827), jednoprzęsłowy most kamienny nawiązujący do starożytnych łuków rzymskich, ma rozpiętość w świetle 26,0 m i wysokość prześwitu – od poziomu wody do zwornika sklepienia – 29,2 m. Drugi, to most kolejowy Viaduc Venaco-Vivario z kutego żelaza, wznoszący się 150 m nad taflą rzeki – nr 34. Jest to trójprzęsłowy most kolejowy kratownicowy (1890-1894) z jezdnią otwartą, zaprojektowany przez Gustawa Eiffla. Na końcach mostu znajdują się po dwa kamienne przęsła sklepione. Całkowita długość mostu wynosi 170,96 m Trzeci most, najmłodszy z nich (1996-1999) – drogowy, z betonu sprężonego, skrzynkowy 1-komorowy – nr 35, ma trzy przęsła o rozpiętościach 42,25 + 137,50 + 42,25 m = 222,0 m. Przęsło środkowe ma ażurowe środniki z trójkątnych tarcz, podobnie jak w moście nr 23. Most wznosi się 67,0 m nad wodami rzeki Vecchio, szerokość pomostu 10,35 m, wysokość skrzynki przęsła głównego od 3,50 do 11,0 m. Te 3 mosty, stojące w niedalekiej od siebie odległości tworzą – jak to określił A. Stańczyk w artykule w „Drogownictwie” nr 5/2010 - historię mostownictwa w „pigułce”.
Stąd udajemy się do Ajaccio, stolicy południowego regionu Korsyki, miejscu urodzin Napoleona Bonaparte. Zwiedzamy zabytkowe centrum miasta: Cytadela, kościół św. Erazma, Katedra Notre-Dame de la Misericorde, Muzeum domu Bonaparte, Place du Marechal Foch, Pomnik Napoleona, Fontanna des Quatre Lions, Ratusz, Muzeum Fescha, kaplica Cesarska. W drodze powrotnej zwiedzamy b. nowoczesny żelbetowy most łukowo-płytowy z jazdą górą z dodatkowymi filarami, b. ładnie rozwiązany architektonicznie – nr 36 oraz znajdujący się w pobliżu trójprzęsłowy kamienny most łukowy, typowy dla Korsyki w wieku XVIII – nr 37.
Dzień dziesiąty – odpoczynek w „Le Domaine d’Anghione”. 
Dzień jedenasty – przejazd na trasie: Le Domaine d’Anghione, Bastia, przepłynięcie promem na trasie Bastia-Livorno (4 godziny), Pisa, Montecatini Terme. Zwiedzamy zabytkowe centrum Bastii: Place St-Nicolas, monument Napoleona, Place du Marché, kościół St-Jean-Baptiste, Stary Port, Brama Ludwika XVI, Cytadela, po czym udajemy się promem przez Morze Tyrreńskie, w kierunku Livorno we Włoszech. Stąd szybko przejeżdżamy do Pisy, gdzie zwiedzamy słynny Piazza dei Miracoli z Baptystericum, Katedrą, Dzwonnicą (Krzywą Wieżą) oraz monumentalnym Cmentarzem Campo Santo, z grobami i posągami z czasów rzymskich i z okresu wczesnego chrześcijaństwa. Spoczywa tu m.in. słynny matematyk włoski Leonardo Fibonacci, twórca tzw. „ciągu Fibonacciego”: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, ........ Granica ilorazu kolejnych liczb ciągu zmierza do tzw. złotej liczby (liczby złotego podziału) . Złota liczba znana była już Grekom, która była podstawą tzw. proporcji doskonałej (Euklides 300 r. p.n.e).
Dzień dwunasty – przejazd na trasie: Montecatini Terme, Florencja, Padwa, Tarvisio. Najpierw, tuż przed Florencją, zaliczamy interesujący, współczesny, belkowy wiadukt kolejowy – nr 38, po czym poświęcamy około 5 godzin na zwiedzanie zabytkowej Florencji. Idziemy wzdłuż rzeki Arno w kierunku Galerii Uffizi, fotografując i analizując konstrukcję kolejnych mostów: Ponte San Nicolo, 1-przęsłowy łukowy o małej wyniosłości z betonu sprężonego – nr 39; Ponte Alla Gracie, 5-przęsłowy most belkowy, żelbetowy w formie belki gerberowskiej, o zmiennej wysokości dźwigarów głównych – nr 40; Ponte Vecchio (1345-1354), dzieło Taddeo Gaddiego – nr 41; trójprzęsłowy most kamienny, złożony ze sklepień odcinkowych, o rozpiętościach 27,0 + 30,0 + 27,0 m, z popiersiem Celliniego na środkowym przęśle, z kramami „złotników” oraz biegnącym nad nimi, wzdłuż jednej krawędzi mostu tzw. Korytarzem Vasariego, łączącego Palazzo Uffizi z Palazzo Pitti, po drugiej stronie rzeki Arno. Dalej jest słynny most Ponte Santa Trinita (1566-1569), dzieło Bartolomeo Ammanattiego – nr 42; trójprzęsłowy kamienny most łukowy o łukach koszowych, zbliżonych do elipsy. Zwiedzamy z przewodnikiem Galerię Uffici z fantastycznymi zbiorami malarstwa, a następnie: Piazza della Signoria, Palazzo Vecchcio, Loggia del Lanzi, kościół Badia, dom Dantego, kościół Or San Michele, Baptysterium ze słynnymi „Porta del Paradiso” Ghibertiego, Katedra Santa Maria del Fiore Brunelleschiego, Kompanila (dzwonnica) o wysokości 82 m, projektu Giotta, Loggia du Nouveau Marche (mała fontanna z dzikiem z brązu). Zmęczeni, późnym popołudniem docieramy do Padwy, gdzie spacerując przez park Prato della Valle (m. in. posąg Stefana Batorego), koło kościoła Santa Jiustina docieramy do Bazyliki św. Antoniego, gdzie uczestniczymy w niedzielnej mszy świętej. Znajduje się tu, nad kanałem interesujący 1-przęsłowy, żelbetowy most łukowy o małej wyniosłości – nr 43.
Dzień trzynasty – przejazd po trasie: Tarvisio, Klagenfurt, Völkermarkt, Wolfsberg, Graz, Wiedeń, Bratysława, Plavecki Stvrtok. Po drodze zwiedzamy 3 interesujące mosty: pierwszy w miejscowości Völkermarkt, gdzie na drodze 88 wzniesiono sprężony, betonowy most łukowy z jazdą górą, złożony z prefabrykowanych elementów fibrobetonowych o super wysokiej wytrzymałości (C 165/185) i wysokiej precyzji (2010) – nr 44; drugi jest to współczesny, kamienny, 5-przęsłowy most łukowy – nr 45; natomiast trzeci to most autostradowy (A2) Talübergang w Volsberg, wzniesiony 165 m nad doliną rzeki Lavant – nr 46. Jest to ramowy, betonowy most sprężony o rozpiętości głównych przęseł 160 m na wysokich filarach tarczowych. Pierwsza nitka mostu została ukończona w 1981 r., druga w 2007 r. Dojeżdżamy do Bratysławy nad Dunajem, gdzie najpierw zwiedzamy trzy mosty: Most Starý, kratownicowy most 5-przęsłowy, dawniej „Czerwonej Armady” – nr 47; Most Nowý – piękny stalowy, podwieszony most 1-pylonowy o rozpiętości głównego przęsła 303 m (1972), dawniej „Słowackiego Powstania Narodowego” – nr 48 oraz najnowszy most Bratysławy – Apollo (2005); stalowy most łukowy z jazdą dołem, podwieszenie do centralnego łuku wieszakami w dwóch płaszczyznach, most w łuku poziomym z bardzo ciekawie ukształtowanym pomostem i architektonicznie ukształtowanymi podporami – nr 49. Dalszy pobyt w Bratysławie to 2-godzinny spacer po zabytkowym centrum: zamek gotycki (XIV-XVw.), Katedra św. Marcina, dzielnica żydowska, kościół św. Trójcy, Brama Michalska, barokowa apteka, Hlavne namestie, Stary Ratusz, Pałac Prymasowski, Słowacki Teatr Narodowy, secesyjny Teatr Reduta, rzeźba Ludovita Štúra.
Dzień czternasty – przejazd na trasie: Plavecki Stvrtok, Hodonin, Kostelany nad Morawą, Považska Bystřica, Žilina, Skalite, Laliki Wielkie, Milówka, Żywiec, Bielsko-Biała, Kraków. Trasa prowadzi przez Słowację, częściowo przez Czechy oraz Polskę. Mamy tu kilka b. interesujących obiektów mostowych. Pierwszy, w Kostelanach nad Morawą – nr 50, to zabytkowy, kratownicowy 3-przęsłowy most stalowy z kratami nośnymi o zmiennej wysokości (ukształtowanymi momentozgodnie); most nie ma wiatrownicy górnej, a stężenia poprzeczne (z wyjątkiem nadfilarowych) są półramami, złożonymi z poprzecznic pomostu oraz słupków kratownic nośnych. Drugi – nr 51, to piękny, współczesny most z betonu sprężonego, typu extradosed, 8-przęsłowy, biegnący nad rzeką Wag i okoliczną doliną w Považskiej Bystřicy, w ciągu autostrady D1. Most imponuje swoją smukłą sylwetką oraz ciekawą kolorystyką przęseł i podpór. Kolejny obiekt to znajdujący się w pobliżu obiektu nr 51 – żelbetowy 3-przęsłowy most łukowy na rzece Wag, z jazdą górą, z łukiem sklepionym i ściankami współpracującymi z pomostem – nr 52. Wreszcie przejeżdżamy do Polski przez najdłuższy, współczesny tunel drogowy w Polsce w Lalikach Wielkich o długości 678 m - nr 53. W okolicach tunelu znajduje się interesujący obiekt mostowy, 3-przęsłowy żelbetowy, łukowy z jazdą górą – nr 54. Dalej zwiedzamy imponujący sprężony wiadukt łukowy z jazdą górą, 3-przęsłowy w łuku poziomym, w Milówce, przez Kamesznicę, na drodze krajowej 69 – nr 55. Rozpiętość przęseł łuku wynosi tu 103,0. Po solidnym obiedzie w karczmie w Koniakowie kierujemy się w stronę Bielska-Białej, gdzie imponuje nam nowa estakada z betonu zbrojonego lub sprężonego w ciągu wschodniej obwodnicy miasta – nr 56. W szczególności zwiedzamy w deszczu odcinek estakady na węźle Mikuszowice. Wieczorem dojeżdżamy do Krakowa, gdzie kończymy piękną podróż pod nazwą XVIII Europejska Wyprawa Mostowa Austria-Korsyka 2012 r. Zmęczeni intensywnym programem, ale pełni wrażeń i doświadczeń, będziemy tę Wyprawę długo pamiętać.

Zestawienie:  
Przejechano autokarem, km  ok. 4000
Prom przez morze Liguryjskie, km 220
Prom przez morze Tyrreńskie, km 100
Zwiedzono obiektów mostowych 56
Zwiedzono miast 22
Zwiedzono miast (z okien autokaru) 11
Zwiedzono miejsc turystycznych i krajobrazowych 18
Spotkania fachowe 1
Imprezy kulturalne 1

 

 Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA