icon-rss-large

www.wyprawy-mostowe.pl | Login

RSS | Email

RELACJA Z WYPRAWY

Dodano :2012-09-17 14:09:41

XVIII Wyprawa Mostowa
"Austria-Korsyka 2012"

W dniach 04-17 lipca 2012 r. odby┼éa si─Ö XVIII-ta, tradycyjna ju┼╝ Europejska Wyprawa Mostowa „Austria-Korsyka 2012”, zorganizowana przez Katedr─Ö Budowy Mostów i Tuneli PK oraz Biuro Turystyczne „Anitour” z Czechowic Dziedzic. Wyprawa by┼éa autokarowa, a jej trasa – o d┼éugo┼Ťci oko┼éo 4000 km – prowadzi┼éa przez Czechy, Austri─Ö, pó┼énocne W┼éochy na Korsyk─Ö i z powrotem przez pó┼énocne W┼éochy, Austri─Ö, Czechy, S┼éowacj─Ö do Polski. Celem Wyprawy by┼éo – jak zwykle – zwiedzenie charakterystycznych obiektów mostowych na trasie w celach dydaktyczno-szkoleniowych. W sumie zwiedzono 56 obiektów mostowych, z czego 8 w Polsce, 2 w Czechach, 5 na S┼éowacji, 16 w Austrii, 10 we W┼éoszech i 15 na Korsyce.
W Wyprawie uczestniczy┼éo 30 osób oraz pilot i kierowca autokaru. Stron─Ö logistyczn─ů Wyprawy prowadzi┼éo Biuro Turystyczne „Anitour” z Czechowic Dziedzic z jej szefem i pilotem Wyprawy – Franciszkiem Brodzkim. Po┼éowa uczestników to ludzie m┼éodzi, o ┼Ťredniej wieku 25 lat, druga po┼éowa to weterani Wypraw Mostowych, o ┼Ťredniej wieku 65 lat. By┼éa to dobra okazja do przekazywania wiedzy mostowej m┼éodym uczestnikom przez do┼Ťwiadczonych, starszych mostowców.
W┼Ťród uczestników, 12 reprezentowa┼éo bran┼╝e mostow─ů, 8-miu by┼éo in┼╝ynierami architektury, budownictwa i mechaniki, 6-ciu studentami lub uczniami, 4-ro ekonomistami, prawnikami i lekarzami. Ma┼éy 32-osobowy autokar umo┼╝liwi┼é nam pokonanie niezwykle trudnych, w─ůskich i górskich tras na Korsyce. Finansowo Wypraw─Ö wspar┼éy firmy: Tines S.A, Mosty Chrzanów, Mosty Katowice, Mosty ┼üód┼║, Sika Poland i Tarcopol, którym sk┼éadamy serdeczne podzi─Ökowanie.
Przebieg trasy XVIII Wyprawy Mostowej wygl─ůda┼é nast─Öpuj─ůco:
Dzie┼ä pierwszy – wyjazd z parkingu Politechniki Krakowskiej, przejazd tras─ů: Katowice, Rybnik, Bohumin, O┼éomuniec, Brno, Lachowice, Znojmo, Stockerau, Tulln, Wiede┼ä, Wiener Dorf. Po drodze zwiedzanie obiektów mostowych na niedoko┼äczonej w Polsce trasie autostrady A1: betonowego, spr─Ö┼╝onego mostu extradosed (w budowie) na w─Ö┼║le Mszana- nr 1, stalowego mostu ┼éukowego podwójnie podwieszonego (do ┼éuku i od do┼éu – przez ci─Ögno i s┼éupki podpieraj─ůce pomost) nad autostrad─ů A1 – nr 2, stalowej ┼éukowej k┼éadki dla pieszych z jazd─ů do┼éem nad autostrad─ů A1 (┼éuk paraboliczny) – nr 3, mostu ┼éukowego z jazd─ů do┼éem (zespolonego typu CFST) przez Odr─Ö – nr 4 oraz ┼éukowo-belkowego mostu na przej┼Ťciu granicznym w Cha┼éupkach – nr 5. Nast─Öpnie zwiedzili┼Ťmy dwa mosty na Dunaju w miejscowo┼Ťci Tulln: drogowy most podwieszony 1-pylonowy, pylon A-owy, o rozpi─Öto┼Ťci g┼éównego prz─Ös┼éa 179 m – nr 6 oraz 2 mosty kolejowe (równoleg┼ée, obok siebie) – nr 7. Z mostów wiede┼äskich przez Dunaj zwiedzili┼Ťmy drogowy most belkowy spr─Ö┼╝ony Reichsbrücke (1980) – nr 8 oraz stalowy most podwieszony Rosenbrücke (1997) dla linii metra, jednopylonowy z promienistym uk┼éadem want – nr 9. Dokonali┼Ťmy równie┼╝ 2-godzinnego spaceru po zabytkowym centrum Wiednia: Ringstrasse, Nowy Pa┼éac, Muzeum Przyrodnicze, Muzeum Sztuk Pi─Öknych, Burggarten, Opera Narodowa, hotel Sacher, Hofburg, Dziedziniec Szwajcarski, Platz in der Burg, Parlament, Stadtpark, Katedra ┼Ťw. Szczepana.
Dzie┼ä drugi – przejazd tras─ů Wiener Dorf, Wiener Neustadt, prze┼é─Öcz Semmering, Bruck an der Mur, Huttau, Salzburg, Golling. W Bruck an der Mur zwiedzili┼Ťmy budow─Ö interesuj─ůcego mostu podwieszonego do ┼éuku usytuowanego pod k─ůtem do osi mostu, za pomoc─ů obustronnych wieszaków, które maj─ůc za linie prowadz─ůce lini─Ö ┼éuku i lini─Ö prost─ů kraw─Ödzi pomostu, tworz─ů dwie krzywoliniowe, translacyjne powierzchnie, nadaj─ůce mostowi dynamik─Ö i bardzo estetyczny wygl─ůd – nr 10. W miejscowo┼Ťci tej zwiedzili┼Ťmy te┼╝ zabytkowe centrum miasta: Koloman-Wallisch-Platz, Ratusz, Korrmesserhaus (otwarte arkady), studnia z kutego ┼╝elaza, Kolumna Mariensäule oraz na powrocie – interesuj─ůc─ů, podwieszon─ů k┼éadk─Ö dla pieszych – nr 11. Dalej na autostradzie A10 zwiedzili┼Ťmy b. wysoki wiadukt ramowy Larzenbach w Huttau (1989), z betonu spr─Ö┼╝onego – nr 12. oraz wysoki betonowy most ┼éukowy z jazd─ů gór─ů – nr 13. W ci─ůgu 2 godzin zwiedzili┼Ťmy te┼╝ zabytkowe centrum Salzburga: Katedra na Domplatz, opactwo ┼Ťw. Piotra (847 r.), ko┼Ťció┼é franciszka┼äski, ko┼Ťció┼é kolegialny, Getreidegasse, Residentz Platz, Mozart Platz. Na koniec zwiedzili┼Ťmy 2 obiekty mostowe na rzece Salzach: nowoczesn─ů k┼éadk─Ö dla pieszych Makarta (2001) z betonu spr─Ö┼╝onego – nr 14 oraz stalow─ů trójprz─Ös┼éow─ů k┼éadk─Ö dla pieszych o nietypowej (a┼╝urowej) konstrukcji kratownic no┼Ťnych o zakrzywionym pasie górnym, prowadz─ůc─ů na Rudolfplatz – nr 15. Przy wyje┼║dzie z Salzburga uwag─Ö nasz─ů zwróci┼é nietypowy most miejski o konstrukcji no┼Ťnej z wielokrotnych ┼éuków stalowych wype┼énionych betonem – nr 16.

Dzie┼ä trzeci – przejazd tras─ů: Golling, Zell am See, Mittersil, Krimml, Gerlosalpenstrasse, dolina Zillertal, Innsbruck, prze┼é─Öcz Brenner, Bolzano, Trento, Negrar k/Werony. Najpierw zaliczyli┼Ťmy stalowy most ┼éukowy (ze sztywnymi wieszakami, z ┼éukiem usytuowanym w osi mostu) na autostradzie A10 – nr 17. W miejscowo┼Ťci Krimml zwiedzamy (w deszczu) jeden z najwy┼╝szych wodospadów w Europie (380 m), a nast─Öpnie przez prze┼é─Öcz Gerlos (1628 m) zje┼╝d┼╝amy do przepi─Öknej doliny rzeki Ziller, sk─ůd kierujemy si─Ö do Innsbrucka. Zwiedzamy tu w ci─ůgu 2 godzin zabytkowe centrum miasta: Hofburg Katedra ┼Ťw. Jakuba, Hofkirche, Srebrna Kaplica, Z┼éoty Dach, Helblinghaus, Wie┼╝a Miejska, Herzog-Friedrich-Strasse. Przed prze┼é─Öcz─ů Brenner zatrzymujemy si─Ö dla mostu Europabrücke (1964) – nr 18, którego stalowe prz─Ös┼éa belkowe wznosz─ů si─Ö 190 m nad dnem doliny. ┼╗elbetowe filary skrzynkowe maj─ů tu wysoko┼Ť─ç dochodz─ůc─ů do 180 m, rozpi─Öto┼Ťci g┼éównych prz─Öse┼é wynosz─ů 200 m. Dalej ju┼╝ nie zatrzymujemy si─Ö a┼╝ do miejscowo┼Ťci Negrar w okolicy Werony.
Dzie┼ä czwarty – przejazd tras─ů: Negrar, Werona, Brescia, Piacenza, Savona, zaokretowanie na prom do Bastii (Korsyka). Najpierw zwiedzili┼Ťmy most naturalny Ponte Veja – nr 19 po┼éo┼╝ony ok. 30 km od Werony, a nast─Öpnie po┼Ťwi─Öcili┼Ťmy oko┼éo 4 godziny na zwiedzenie zabytkowej Werony: amfiteatr rzymski, Piazza Bra, Piazza Erbe, Piazza dei Signori, Palazzo del Capitano, Palazzo degli Scaligeri, Loggia del Consiglio, grobowce Scaligerów, dom Julii Capuletti.
W programie zwiedzili┼Ťmy równie┼╝ 3 mosty na rzece Adydze, okalaj─ůcej Weron─Ö, a to: Ponte Scaligero (1345-1356), trójprz─Ös┼éowy kamienno-ceglany most ┼éukowy o rozpi─Öto┼Ťciach prz─Öse┼é 24,0+28,5+48,7 m prowadz─ůcy do Castel Velchio – dzie┼éo mistrza Bevilaqua – nr 20, kamienny - Ponte Pietra, pi─Öcioprz─Ös┼éowy ┼éukowy most roma┼äski – nr 21 oraz 3-prz─Ös┼éowy belkowy most ┼╝elbetowy Ponte Navi, z ok┼éadzin─ů ceglan─ů – nr 22. Pó┼║nym wieczorem doje┼╝d┼╝amy do Savony nad Morzem Liguryjskim, sk─ůd udajemy si─Ö nocnym promem (8 godzin) na Korsyk─Ö, do stolicy jej pó┼énocnej prowincji Bastii.
Dzie┼ä pi─ůty – przejazd tras─ů: Bastia, Cape Corse, Macinaggio, Col de la Serra, Nonza, Saint Florent, Bastia, Le Domaine d’Anghione. W dniu tym nie zaliczyli┼Ťmy ┼╝adnego mostu, natomiast podziwiali┼Ťmy fantastyczne krajobrazy rozci─ůgaj─ůce si─Ö z górskiej, w─ůskiej drogi prowadz─ůcej klifami wybrze┼╝a cz─Ö┼Ťci pó┼énocnej wyspy, o nazwie Cape Corse. Z wi─Ökszych miasteczek zwiedzili┼Ťmy Macinaggio, Nonz─Ö i St. Florent. Tu zwiedzamy m.in. Katedr─Ö Wniebowzi─Öcia NMP, z lat 1125-1140, w stylu piza┼äskim. W ko┼äcu zamieszkali┼Ťmy na 6 nocy w o┼Ťrodku agroturystycznym „Le Domaine d’Anghione”, na wysoko┼Ťci miasteczka Anghione, po┼éo┼╝onego w terenie nizinnym na brzegu morza Tyrre┼äskiego.
Dzie┼ä szósty – odpoczynek w „Le Domaine d’Anghione”
Dzie┼ä siódmy – przejazd tras─ů: Le Domaine d’Anghione, Aleria, Ghisoni, prze┼é─Öcz Col de Verde, dolina rzeki Taravo, Filitosa, Bonifacio, Aleria, Le Domaine d’Anghione. Najpierw jedziemy przez centrum Korsyki, wspania┼é─ů, majestatyczn─ů, ale b. trudn─ů tras─ů górsk─ů. Po drodze zwiedzamy stare, ┼Ťredniowieczne ┼éukowe mosty kamienne: dwuprz─Ös┼éowy most Casso – nr 23, jedno-prz─Ös┼éowy most kamienny typu genue┼äskiego na rzece Taravo – nr 24, kamienny ┼éukowy, 1-prz─Ös┼éowy most Abra – nr 25 oraz nowoczesny, trójprz─Ös┼éowy most belkowy z betonu spr─Ö┼╝onego na rzece Taravo, z charakterystycznymi ┼Ťciankami ┼Ťrodników w postaci tarcz trójk─ůtnych (kraw─Öd┼║ uko┼Ťna – ┼Ťciskana, kraw─Öd┼║ pionowa – rozci─ůgana, spr─Ö┼╝ona) – nr 26. W miejscowo┼Ťci Filitosa podziwiamy stanowisko menhirów, megalitycznych postaci z kamienia pochodz─ůcych z oko┼éo 3,5 tys. lat p.n.e., ┼Ťwiadcz─ůcych o wojowniczej cywilizacji megalitycznej zamieszkuj─ůcych w staro┼╝ytno┼Ťci Korsyk─Ö, ludów. Ostatnim punktem zwiedzania jest pi─Öknie po┼éo┼╝one na wapiennym, skalistym klifie miasto Bonifacio, gdzie zwiedzamy zabytkowe centrum: Port, Stare Miasto, Col St-Roch, ko┼Ťció┼é Matki Boskiej Wi─Ökszej, Place du Marche, punkt widokowy Belvédere de la Manichella, Schody króla Aragonii, ko┼Ťció┼é ┼Ťw. Dominika.
Dzie┼ä ósmy – przejazd tras─ů: Le Domaine d’Anghione, dolina rzeki Golo, Ponte Nuovo, Ponte Leccia, dolina rzeki Asco, dolina rzeki Ostriconi, L’Ille Rouse, Calvi, Park Narodowy Scandola, Calvi, Ponte Leccia, Le Domaine d’Anghione.
Najpierw wje┼╝d┼╝amy w przepi─Ökny teren górski, doliny rzek Golo i Asco. W dolinie rzeki Golo zwiedzamy historyczny pi─Öcioprz─Ös┼éowy most kamienny z XVIII w. Ponte Nuovo – nr 27, przy którym dosz┼éo w 1769 r. do zaci─Ötej walki o niepodleg┼éo┼Ť─ç Korsyki mi─Ödzy armi─ů Republiki Korsyka┼äskiej genera┼éa Pasquala Paolego a francusk─ů armi─ů ekspedycyjn─ů. W pobli┼╝u znajduje si─Ö nowoczesny, 1-prz─Ös┼éowy belkowy most z betonu spr─Ö┼╝onego, wykonany metod─ů wspornikow─ů – nr 28.
W dalszej kolejno┼Ťci zwiedzamy stalowy most kolejowy nad rzek─ů Asco – nr 29. Most jest trójprz─Ös┼éowy, kratownice no┼Ťne dwukrzy┼╝ulcowe o sta┼éej wysoko┼Ťci. Na dojazdach z obu stron znajduj─ů si─Ö trójprz─Ös┼éowe wiadukty kamienne. I wreszcie docieramy do najwi─Ökszej, dzisiejszej atrakcji na trasie – starego, kamiennego mostu genue┼äskiego Saint Jean z roku 1698, po┼éo┼╝onego w g┼é─Öbokiej kotlinie górskiej – nr 30.
W ko┼äcu doje┼╝d┼╝amy na wybrze┼╝e morza Liguryjskiego, by zwiedzi─ç historyczne miasto Calvi, stary port rzymski, o którym Ptolemeusz pisa┼é, ┼╝e jest najbardziej s┼éawny na wyspie. Zwiedzamy tu: Wysokie Miasto, Cytadel─Ö, Palais de Gouverneurs Génois, ko┼Ťció┼é ┼Ťw. Jana Chrzciciela, dom urodzin Krzysztofa Kolumba, Dolne Miasto, Marin─Ö.

Po zwiedzeniu Calvi pop┼éyn─Öli┼Ťmy stateczkiem wzd┼éu┼╝ wybrze┼╝a zachodniego Korsyki do Parku Narodowego Scandola, wpisanego na list─Ö ┼Ťwiatowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO. Tworz─ů go nieprawdopodobne uk┼éady i konfiguracje ska┼é na klifowym, zachodnim wybrze┼╝u Korsyki.
Dzie┼ä dziewi─ůty – przejazd na trasie: Le Domaine d’Anghione, Ponte Leccia, Corte, Venaco, Ajaccio, dolina rzeki Prunelli, Tavera, Venaco, dolina rzeki Tavignano, Aleria, Le Domaine d’Anghione. Najpierw zwiedzamy historyczny most Leccia przez rzek─Ö Golo – nr 31. Jest to solidny, 3-prz─Ös┼éowy most kamienny z XVIII w., z ozdobnym gzymsem i kamiennymi balustradami. Kolejnym mostem usytuowanym w dolinie rzeki Golo jest wspó┼éczesny most ┼éukowo-belkowy Francardu z jazd─ů gór─ů, ┼╝elbetowy, 1-prz─Ös┼éowy – nr 32. Docieramy do Corte, stolicy Korsyki w latach 1755-1769, gdzie zwiedzamy zabytkowe centrum: Place Paoli, Place Gaffori, ko┼Ťció┼é Zwiastowania NMP, Place d’Armes, Pa┼éac Narodowy, Cytadela, Belvédère.
Nast─Öpnie zwiedzamy trzy wspania┼ée mosty przez w─ůwóz rzeki Vecchio.
Pierwszy Pont du Vecchio – nr 33 (1825-1827), jednoprz─Ös┼éowy most kamienny nawi─ůzuj─ůcy do staro┼╝ytnych ┼éuków rzymskich, ma rozpi─Öto┼Ť─ç w ┼Ťwietle 26,0 m i wysoko┼Ť─ç prze┼Ťwitu – od poziomu wody do zwornika sklepienia – 29,2 m. Drugi, to most kolejowy Viaduc Venaco-Vivario z kutego ┼╝elaza, wznosz─ůcy si─Ö 150 m nad tafl─ů rzeki – nr 34. Jest to trójprz─Ös┼éowy most kolejowy kratownicowy (1890-1894) z jezdni─ů otwart─ů, zaprojektowany przez Gustawa Eiffla. Na ko┼äcach mostu znajduj─ů si─Ö po dwa kamienne prz─Ös┼éa sklepione. Ca┼ékowita d┼éugo┼Ť─ç mostu wynosi 170,96 m Trzeci most, najm┼éodszy z nich (1996-1999) – drogowy, z betonu spr─Ö┼╝onego, skrzynkowy 1-komorowy – nr 35, ma trzy prz─Ös┼éa o rozpi─Öto┼Ťciach 42,25 + 137,50 + 42,25 m = 222,0 m. Prz─Ös┼éo ┼Ťrodkowe ma a┼╝urowe ┼Ťrodniki z trójk─ůtnych tarcz, podobnie jak w mo┼Ťcie nr 23. Most wznosi si─Ö 67,0 m nad wodami rzeki Vecchio, szeroko┼Ť─ç pomostu 10,35 m, wysoko┼Ť─ç skrzynki prz─Ös┼éa g┼éównego od 3,50 do 11,0 m. Te 3 mosty, stoj─ůce w niedalekiej od siebie odleg┼éo┼Ťci tworz─ů – jak to okre┼Ťli┼é A. Sta┼äczyk w artykule w „Drogownictwie” nr 5/2010 - histori─Ö mostownictwa w „pigu┼éce”.
St─ůd udajemy si─Ö do Ajaccio, stolicy po┼éudniowego regionu Korsyki, miejscu urodzin Napoleona Bonaparte. Zwiedzamy zabytkowe centrum miasta: Cytadela, ko┼Ťció┼é ┼Ťw. Erazma, Katedra Notre-Dame de la Misericorde, Muzeum domu Bonaparte, Place du Marechal Foch, Pomnik Napoleona, Fontanna des Quatre Lions, Ratusz, Muzeum Fescha, kaplica Cesarska. W drodze powrotnej zwiedzamy b. nowoczesny ┼╝elbetowy most ┼éukowo-p┼éytowy z jazd─ů gór─ů z dodatkowymi filarami, b. ┼éadnie rozwi─ůzany architektonicznie – nr 36 oraz znajduj─ůcy si─Ö w pobli┼╝u trójprz─Ös┼éowy kamienny most ┼éukowy, typowy dla Korsyki w wieku XVIII – nr 37.
Dzie┼ä dziesi─ůty – odpoczynek w „Le Domaine d’Anghione”.
Dzie┼ä jedenasty – przejazd na trasie: Le Domaine d’Anghione, Bastia, przep┼éyni─Öcie promem na trasie Bastia-Livorno (4 godziny), Pisa, Montecatini Terme. Zwiedzamy zabytkowe centrum Bastii: Place St-Nicolas, monument Napoleona, Place du Marché, ko┼Ťció┼é St-Jean-Baptiste, Stary Port, Brama Ludwika XVI, Cytadela, po czym udajemy si─Ö promem przez Morze Tyrre┼äskie, w kierunku Livorno we W┼éoszech. St─ůd szybko przeje┼╝d┼╝amy do Pisy, gdzie zwiedzamy s┼éynny Piazza dei Miracoli z Baptystericum, Katedr─ů, Dzwonnic─ů (Krzyw─ů Wie┼╝─ů) oraz monumentalnym Cmentarzem Campo Santo, z grobami i pos─ůgami z czasów rzymskich i z okresu wczesnego chrze┼Ťcija┼ästwa. Spoczywa tu m.in. s┼éynny matematyk w┼éoski Leonardo Fibonacci, twórca tzw. „ci─ůgu Fibonacciego”: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, ........ Granica ilorazu kolejnych liczb ci─ůgu zmierza do tzw. z┼éotej liczby (liczby z┼éotego podzia┼éu) . Z┼éota liczba znana by┼éa ju┼╝ Grekom, która by┼éa podstaw─ů tzw. proporcji doskona┼éej (Euklides 300 r. p.n.e).
Dzie┼ä dwunasty – przejazd na trasie: Montecatini Terme, Florencja, Padwa, Tarvisio. Najpierw, tu┼╝ przed Florencj─ů, zaliczamy interesuj─ůcy, wspó┼éczesny, belkowy wiadukt kolejowy – nr 38, po czym po┼Ťwi─Öcamy oko┼éo 5 godzin na zwiedzanie zabytkowej Florencji. Idziemy wzd┼éu┼╝ rzeki Arno w kierunku Galerii Uffizi, fotografuj─ůc i analizuj─ůc konstrukcj─Ö kolejnych mostów: Ponte San Nicolo, 1-prz─Ös┼éowy ┼éukowy o ma┼éej wynios┼éo┼Ťci z betonu spr─Ö┼╝onego – nr 39; Ponte Alla Gracie, 5-prz─Ös┼éowy most belkowy, ┼╝elbetowy w formie belki gerberowskiej, o zmiennej wysoko┼Ťci d┼║wigarów g┼éównych – nr 40; Ponte Vecchio (1345-1354), dzie┼éo Taddeo Gaddiego – nr 41; trójprz─Ös┼éowy most kamienny, z┼éo┼╝ony ze sklepie┼ä odcinkowych, o rozpi─Öto┼Ťciach 27,0 + 30,0 + 27,0 m, z popiersiem Celliniego na ┼Ťrodkowym prz─Ö┼Ťle, z kramami „z┼éotników” oraz biegn─ůcym nad nimi, wzd┼éu┼╝ jednej kraw─Ödzi mostu tzw. Korytarzem Vasariego, ┼é─ůcz─ůcego Palazzo Uffizi z Palazzo Pitti, po drugiej stronie rzeki Arno. Dalej jest s┼éynny most Ponte Santa Trinita (1566-1569), dzie┼éo Bartolomeo Ammanattiego – nr 42; trójprz─Ös┼éowy kamienny most ┼éukowy o ┼éukach koszowych, zbli┼╝onych do elipsy. Zwiedzamy z przewodnikiem Galeri─Ö Uffici z fantastycznymi zbiorami malarstwa, a nast─Öpnie: Piazza della Signoria, Palazzo Vecchcio, Loggia del Lanzi, ko┼Ťció┼é Badia, dom Dantego, ko┼Ťció┼é Or San Michele, Baptysterium ze s┼éynnymi „Porta del Paradiso” Ghibertiego, Katedra Santa Maria del Fiore Brunelleschiego, Kompanila (dzwonnica) o wysoko┼Ťci 82 m, projektu Giotta, Loggia du Nouveau Marche (ma┼éa fontanna z dzikiem z br─ůzu). Zm─Öczeni, pó┼║nym popo┼éudniem docieramy do Padwy, gdzie spaceruj─ůc przez park Prato della Valle (m. in. pos─ůg Stefana Batorego), ko┼éo ko┼Ťcio┼éa Santa Jiustina docieramy do Bazyliki ┼Ťw. Antoniego, gdzie uczestniczymy w niedzielnej mszy ┼Ťwi─Ötej. Znajduje si─Ö tu, nad kana┼éem interesuj─ůcy 1-prz─Ös┼éowy, ┼╝elbetowy most ┼éukowy o ma┼éej wynios┼éo┼Ťci – nr 43.
Dzie┼ä trzynasty – przejazd po trasie: Tarvisio, Klagenfurt, Völkermarkt, Wolfsberg, Graz, Wiede┼ä, Bratys┼éawa, Plavecki Stvrtok. Po drodze zwiedzamy 3 interesuj─ůce mosty: pierwszy w miejscowo┼Ťci Völkermarkt, gdzie na drodze 88 wzniesiono spr─Ö┼╝ony, betonowy most ┼éukowy z jazd─ů gór─ů, z┼éo┼╝ony z prefabrykowanych elementów fibrobetonowych o super wysokiej wytrzyma┼éo┼Ťci (C 165/185) i wysokiej precyzji (2010) – nr 44; drugi jest to wspó┼éczesny, kamienny, 5-prz─Ös┼éowy most ┼éukowy – nr 45; natomiast trzeci to most autostradowy (A2) Talübergang w Volsberg, wzniesiony 165 m nad dolin─ů rzeki Lavant – nr 46. Jest to ramowy, betonowy most spr─Ö┼╝ony o rozpi─Öto┼Ťci g┼éównych prz─Öse┼é 160 m na wysokich filarach tarczowych. Pierwsza nitka mostu zosta┼éa uko┼äczona w 1981 r., druga w 2007 r. Doje┼╝d┼╝amy do Bratys┼éawy nad Dunajem, gdzie najpierw zwiedzamy trzy mosty: Most Starý, kratownicowy most 5-prz─Ös┼éowy, dawniej „Czerwonej Armady” – nr 47; Most Nowý – pi─Ökny stalowy, podwieszony most 1-pylonowy o rozpi─Öto┼Ťci g┼éównego prz─Ös┼éa 303 m (1972), dawniej „S┼éowackiego Powstania Narodowego” – nr 48 oraz najnowszy most Bratys┼éawy – Apollo (2005); stalowy most ┼éukowy z jazd─ů do┼éem, podwieszenie do centralnego ┼éuku wieszakami w dwóch p┼éaszczyznach, most w ┼éuku poziomym z bardzo ciekawie ukszta┼étowanym pomostem i architektonicznie ukszta┼étowanymi podporami – nr 49. Dalszy pobyt w Bratys┼éawie to 2-godzinny spacer po zabytkowym centrum: zamek gotycki (XIV-XVw.), Katedra ┼Ťw. Marcina, dzielnica ┼╝ydowska, ko┼Ťció┼é ┼Ťw. Trójcy, Brama Michalska, barokowa apteka, Hlavne namestie, Stary Ratusz, Pa┼éac Prymasowski, S┼éowacki Teatr Narodowy, secesyjny Teatr Reduta, rze┼║ba Ludovita Štúra.
Dzie┼ä czternasty – przejazd na trasie: Plavecki Stvrtok, Hodonin, Kostelany nad Moraw─ů, Pova┼żska Byst┼Öica, ┼Żilina, Skalite, Laliki Wielkie, Milówka, ┼╗ywiec, Bielsko-Bia┼éa, Kraków. Trasa prowadzi przez S┼éowacj─Ö, cz─Ö┼Ťciowo przez Czechy oraz Polsk─Ö. Mamy tu kilka b. interesuj─ůcych obiektów mostowych. Pierwszy, w Kostelanach nad Moraw─ů – nr 50, to zabytkowy, kratownicowy 3-prz─Ös┼éowy most stalowy z kratami no┼Ťnymi o zmiennej wysoko┼Ťci (ukszta┼étowanymi momentozgodnie); most nie ma wiatrownicy górnej, a st─Ö┼╝enia poprzeczne (z wyj─ůtkiem nadfilarowych) s─ů pó┼éramami, z┼éo┼╝onymi z poprzecznic pomostu oraz s┼éupków kratownic no┼Ťnych. Drugi – nr 51, to pi─Ökny, wspó┼éczesny most z betonu spr─Ö┼╝onego, typu extradosed, 8-prz─Ös┼éowy, biegn─ůcy nad rzek─ů Wag i okoliczn─ů dolin─ů w Pova┼żskiej Byst┼Öicy, w ci─ůgu autostrady D1. Most imponuje swoj─ů smuk┼é─ů sylwetk─ů oraz ciekaw─ů kolorystyk─ů prz─Öse┼é i podpór. Kolejny obiekt to znajduj─ůcy si─Ö w pobli┼╝u obiektu nr 51 – ┼╝elbetowy 3-prz─Ös┼éowy most ┼éukowy na rzece Wag, z jazd─ů gór─ů, z ┼éukiem sklepionym i ┼Ťciankami wspó┼épracuj─ůcymi z pomostem – nr 52. Wreszcie przeje┼╝d┼╝amy do Polski przez najd┼éu┼╝szy, wspó┼éczesny tunel drogowy w Polsce w Lalikach Wielkich o d┼éugo┼Ťci 678 m - nr 53. W okolicach tunelu znajduje si─Ö interesuj─ůcy obiekt mostowy, 3-prz─Ös┼éowy ┼╝elbetowy, ┼éukowy z jazd─ů gór─ů – nr 54. Dalej zwiedzamy imponuj─ůcy spr─Ö┼╝ony wiadukt ┼éukowy z jazd─ů gór─ů, 3-prz─Ös┼éowy w ┼éuku poziomym, w Milówce, przez Kamesznic─Ö, na drodze krajowej 69 – nr 55. Rozpi─Öto┼Ť─ç prz─Öse┼é ┼éuku wynosi tu 103,0. Po solidnym obiedzie w karczmie w Koniakowie kierujemy si─Ö w stron─Ö Bielska-Bia┼éej, gdzie imponuje nam nowa estakada z betonu zbrojonego lub spr─Ö┼╝onego w ci─ůgu wschodniej obwodnicy miasta – nr 56. W szczególno┼Ťci zwiedzamy w deszczu odcinek estakady na w─Ö┼║le Mikuszowice. Wieczorem doje┼╝d┼╝amy do Krakowa, gdzie ko┼äczymy pi─Ökn─ů podró┼╝ pod nazw─ů XVIII Europejska Wyprawa Mostowa Austria-Korsyka 2012 r. Zm─Öczeni intensywnym programem, ale pe┼éni wra┼╝e┼ä i do┼Ťwiadcze┼ä, b─Ödziemy t─Ö Wypraw─Ö d┼éugo pami─Öta─ç.

Zestawienie:  
Przejechano autokarem, km
 ok. 4000
Prom przez morze Liguryjskie, km 220
Prom przez morze Tyrreńskie, km 100
Zwiedzono obiektów mostowych
56
Zwiedzono miast 22
Zwiedzono miast (z okien autokaru) 11
Zwiedzono miejsc turystycznych i krajobrazowych 18
Spotkania fachowe
1
Imprezy kulturalne 1

 

 Opracowa┼é Prof. dr hab. in┼╝. Kazimierz FLAGA

Kategoria: