icon-rss-large

www.wyprawy-mostowe.pl | Login

RSS | Email

RELACJA Z VI ŚWIATOWEJ WYPRAWY MOSTOWEJ AUSTRALIA NOWA ZELANDIA 2013

Dodano :2013-12-10 14:18:14

VI ŚWIATOWA WYPRAWA MOSTOWA „Australia – Nowa Zelandia”

VI Światowa Wyprawa Mostowa, zorganizowana przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej oraz Biuro Turystyczne Anitour z Czechowic-Dziedzic odbyła się w dniach 3-22 listopada 2013 r. Na 20 dni wyprawowych, pełne 4 dni (2 tam i 2 z powrotem) zajęły nam przeloty samolotowe, z pozostałych 16-tu dni spędziliśmy ½ dnia w Hong Kongu, 6 ½ dni w Nowej Zelandii, 8 dni w Australii oraz 1 dzień w Singapurze. Aby zrealizować tak obszerny program podróży, mieliśmy aż 14 przelotów samolotowych o łącznej długości ok. 51 tysięcy kilometrów (w tym 3 przeloty o długości trasy ponad 9 tys. km (Londyn – Hong Kong, Hong Kong – Auckland, Hong Kong – Londyn i jeden Brisbane – Singapur – ponad 7 tys. km), a także pokonaliśmy ponad 5 tys. autokarem. Było to zaiste duże przedsięwzięcie wyprawowe i tylko dzięki znakomitej postawie wszystkich uczestników zakończyło się pełnym sukcesem.
W Wyprawie wzięło udział 40 uczestników plus pilot i współorganizator mgr Franciszek Brodzki, reprezentujący całą Polskę, od Gdyni (2), Olsztyna (1) i Pisza (1) przez Płock (2), Poznań (1), Warszawę (4), Wrocław (4), Katowice (5), Gliwice (2), Kraków (9), Bielsko-Białą (2), Szczyrk (2), Zagórzany (2) oraz Jaworzno, Czechowice-Dziedzice, Wadowice i Goczałkowice (po 1).
Uczestnicy reprezentowali przede wszystkim mostownictwo (22), inżynierów budownictwa (8) oraz inne zawody (11).
Duże znaczenie dla powodzenia Wyprawy miała osoba przewodniczki po Nowej Zelandii i Australii Pani Barbary Betts z firmy „Orbis Express” z Sydney, która towarzyszyła nam przez cały czas, od rana do wieczora. Mówiąc piękną polszczyzną (mimo, że urodziła się w Australii) dostarczyła nam b. dużo ciekawych informacji o zwiedzanych krajach oraz ich interesujących obiektach mostowych i turystycznych.


Fot. 1. i Fot. 2. Pilot Wyprawy Franciszek Brodzki z naszą Przewodniczką po Nowej Zelandii i Australii Barbarą Betts

Głównym celem naszej Wyprawy były oczywiście obiekty mostowe, których zwiedziliśmy około 50, ale też nie omieszkaliśmy zwiedzić interesujących miejsc krajobrazowych i turystycznych.

Fot. 3. Pilot Wyprawy Franciszek Brodzki i w tle – jej organizator merytoryczny prof. Kazimierz Flaga

Z najciekawszych mostów na trasie należy wymienić:

  1. Kap Shui Mun Bridge, dwuprzęsłowy most podwieszony przez Zatokę w Hong Kongu, o rozpiętości głównego przęsła 430 m, pylony w kształcie litery H o wysokości 133 m, olinowanie wachlarzowe, z 1997 r.

  2. Most wiszący „Tsing Ma” w Hong Kongu, o rozpiętości głównego przęsła 1377 m, pylony ramowe o wysokości 206 m, z 1997 r.

  3. Most podwieszony „Ting Kau” w Hong Kongu, z 3-ma pylonami, o rozpiętości głównych przęseł 448+475 m, pylony z odciągami o wysokościach 194, 190 i 162 m, z 1998 r.

  4. Most podwieszony „Stonecutters” w Hong Kongu, z dwoma pylonami „drążkowymi” o wysokości 298 m, o rozpiętości głównego przęsła 1018 m (trzecia pozycja w świecie), z 2009 r.

  5. Stalowy most kratownicowy „Harbour Bridge” w Auckland, 9-cio przęsłowy, z głównym przęsłem żeglownym w postaci łuku kratownicowego o rozpiętości 243.8 m,

  6. Stalowy, podwieszony most zwodzony, klapowy, przez Zatokę w Auckland.

  7. Westgate Pedestrian and Cycle Bridge z 2013 r., stalowa kratownicowa, kryta kładka dla pieszych nad autostradą w pobliżu portu w Auckland.

  8. Kultowy wiszący most drewniany „Kawarau”, gdzie odbyły się pierwsze skoki na bungee.

  9. Stalowa, łamana, podwieszona do łuku kładka dla pieszych przez rzekę Yarra w Melbourne z 1995 r., o długości całkowitej 130 m.

  10. Historyczny „Princes Bridge” z 1886 r. w Melbourne, trójprzęsłowy, łukowy most stalowy z jazdą górą na rzece Yarra, wpisany na listę Heritage Place w Victoria Heritage Register .

  11. Historyczny „Queens Bridge” z 1889 r. w Melbourne, pięcioprzęsłowy stalowy most belkowy, wpisany na listę zabytków jak most poprzedni.

  12. Stalowa, podwieszona do systemu trzech podporowych łuków poprzecznych, trójprzęsłowa kładka dla pieszych „Seafarers Bridge”.

  13. Stalowy, kratownicowy most łukowy „Harbour Bridge” przez Zatokę w Sydney o rozpiętości przęsła 503 m (piąta pozycja w świecie), z 1932 r.

  14. Betonowy most łukowy z jazdą górą „Gladsville”przez Parramattę w Sydney, o rozpiętości 305 m (szósta pozycja w świecie), z 1964 r.

  15. Podwieszony, dwupylonowy most stalowy „Anzac” w Sydney, o rozpiętości głównego przęsła 345 m (największa rozpiętość w Australii), pylony deltoidalne o wysokości 120 m, układ want wachlarzowy, z 1996 r.

  16. Historyczny „Pyrmont Bridge”, 12-to przęsłowy kratownicowy belkowy most drewniany z 1902 r. o rozpiętości przęseł ok. 25 m i całkowitej długości 369 m, z przęsłem żeglownym w formie obrotowej kratownicy z dolnym pasem parabolicznym.

  17. Wspornikowy, stalowy most „Story Bridge” przez Brisbane w Brisbane, o długości 777 m i rozpiętości głównego przęsła 282 m, z 1940 r.

  18. Trójprzęsłowy żelbetowy most łukowy „William Jolly Bridge” z jazdą pośrednią, przez Brisbane w Brisbane, o długości 500 m i rozpiętości przęseł 3x72 m, z 1932 r.

  19. Stalowy łukowo-podwieszony „Goodwill Bridge” przez Brisbane w Brisbane, o długości 450 m i rozpiętości głównego przęsła 102,0 m, z 2001 r.

  20. Wieloprzęsłowy, stalowy most podwieszony systemu tensigrity „Kurilpa Bridge” przez Brisbane w Brisbane, dla pieszych i cyklistów, o długości 470 m i rozpiętości głównego przęsła 120 m, z 2009 r.

  21. 7-mio przęsłowy betonowy most powłokowy „Esplanade” nad Zatoką Marina Bay w Singapurze, o długości 260 m i szerokości 70 m, z 1997 r.

  22. Supernowoczesna 5-cio przęsłowa kładka dla pieszych „Halix Bridge” nad Zatoką Marina Bay w Singapurze ze stali nierdzewnej, w łuku poziomym i 4-ma platmostami widokowymi, o długości 280 m, z 2010 r.

  23. 23-przęsłowy betonowy most belkowy „Benjamin Sheares Bridge” nad Zatoką Marina Bay w Singapurze, o długości 1855 m, z 1981 r.

  24. Historyczny, stalowy most hybrydowy, wisząco-podwieszony „Cavenagha” na rzece Singapur, o długości 79 m, i szerokości 9,5 m, z cięgnami łańcuchowymi, z 1868 r.

  25. Historyczny, 1-przęsłowy żelbetowy most łukowy z jazdą dołem „Elgina” na rzece Singapur, złożony z 3 łuków nośnych ciekawie stężonych górą, z 1929 r.


    Fot. 4. Pilot Franciszek Brodzki z uczestniczką Wyprawy Ksenią Feigel-Młodkowską
     

Oprócz zwiedzania mostów zrealizowaliśmy również bogaty program turystyczny. Zwiedziliśmy takie miasta jak Hong Kong, Auckland (stolica Wyspy Północnej Aotearoa Nowej Zelandii), Rotorua (główne miasto Maorysów), Wellington (stolica Nowej Zelandii), Christchurch (stolica Wyspy Południowej Nowej Zelandii), Queenstown (główne centrum sportów zimowych), Arrowtown (historyczne miasteczko, gdzie były kopalnie złota, Melbourne (jedno z dwu głównych miast Australii – 4,5 mln mieszkańców), Ballarat (miasto związane z gorączką złota – koło Melbourne), Alice Springs (leżące na pustyni w samym centrum Australii), Ayers Rock (centrum w sercu kraju Aborygenów, koło ich świętego kamienia „Uluru”), Sydney (drugie główne miasto Australii – 4,5 mln mieszkańców, pięknie położone nad Zatoką), Cairns (miasto na północnym-wschodzie, w pobliżu Wielkiej Rafy Koralowej), Brisbane (nowoczesne miasto na wschodnim wybrzeżu Australii, z piękną architekturą i pięknymi mostami), Gold Coast (Złote Wybrzeże, główne centrum wypoczynkowe australijczyków), Singapure (małe – 700 km2, ale super interesujące miasto-państwo o ciekawej historii, „mozaice” ludnościowej i pięknej architekturze).


Fot. 5. i Fot. 6. Półmetek Wyprawy w okolicach Melbourne

Z innych ciekawych miejsc i obiektów turystycznych zwiedziliśmy: stożek wulkaniczny Mt Eden k/Auckland, Jaskinię Waitomo ze sklepieniem pełnym „świetlików”, tradycyjną wioskę maoryską Tamaki Maori Village - z koncertem Maoryskim i tradycyjnym obiadem hangi, gejzery i gorące źródła w Rotorua, łącznie z Te Pula Termal Reserve, oglądnęliśmy w Rotorua również Agrodome Farm Show; dalej zwiedziliśmy miasto i jezioro Taupo, park narodowy Tongariro National Park, turkusowe jezioro Tekapo w pobliżu Alp Południowych, jezioro Wakatipu przy Queenstown oraz dolinę Hollyford, fiord Milford Sound, jeziora lustrzane w lesie deszczowym, Wyspę Filipa k/Melbourne, na której o zachodzie słońca następuje „pokojowa inwazja” pingwinów, Historyczny Park „Sovereign Hill” w Ballarat (centrum poszukiwaczy złota), Great Ocean Road – trasę biegnącą wzdłuż Oceanu Indyjskiego z fascynująco dzikimi krajobrazami, niezwykłe formacje skalne „Twelve Apostoles” wynurzające się z oceanu, największy święty kamień Aborygenów „Uluru”, majestatyczne skały „Kata Tjuta” i spacer przez „Dolinę Wiatrów” k/Ayers Rock, Park Narodowy „Blue Mountains” k/Sydney, Kings Cross – dzielnicę rozrywki w Sydney, Green Island – wyspę na Wielkiej Rafie Koralowej, Gold Coast - Złote Wybrzeże k/Brisbane, ogrody Gardens by the Bay, dzielnicę chińską, angielską i hinduską (Singapore’s Little India) w Singapurze, Singapore Botanic Garden z National Orchid Garden (kolorowa wystawa 60000 orchidei około 400 różnych odmian).


Fot. 7 Na pustyni Australijskiej w Alice Springs.



Fot. 8. Przygotowania do zachodu słońca – w tle święta góra Aborygenów „Uluru”


Jak widać z powyższej, krótkiej relacji zaliczyliśmy podczas Wyprawy „kawał świata”, zetknęliśmy się z odmiennymi kulturami i ludami (Maorysi, Aborygeni), pokonaliśmy 7 stref czasowych (od – 1 godzina do plus 10 godzin w stosunku do Polski), znosiliśmy różne temperatury (od 12 do 37 stopni Celsjusza), niewygody podróży, deszczową „wiosnę” nowozelandzką i australijską (mieliśmy tylko 5 dni słonecznych). Ale znieśliśmy to wszystko dzielnie, bo przecież na Wyprawy Mostowe organizowane przez Politechnikę Krakowską i Biuro Turystyczne „Anitour” jeżdżą tylko wytrawni turyści i zaprawieni w trudach życia mostowcy.


Fot. 9. Pilot Wyprawy Franciszek Brodzki z naszym przewodnikiem po Singapurze

Szczegółowa relacja z Wyprawy będzie drukowana w 4 odcinkach w kwartalniku „Obiekty inżynierskie”. Pierwsza relacja już w zeszycie 1/2014. Jak ostatnio, będą to relacje spisane przez wybranych uczestników Wyprawy, stanowiących Zespół Redakcyjny. Za trud opracowania tych relacji już dziś im serdecznie dziękuję.
Kazimierz Flaga
PS.1. W celu możliwości zakupu czasopisma „Obiekty inżynierskie” prosimy się skontaktować z Biurem Prenumeraty i Kolportażu: tel. 32.761.61.01, adres e-mailowy:prenumerata@media-prof.pl
PS.2. W celu możliwości zakupu czasopisma „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” (gdzie drukowane są relacje z XIX Europejskiej Wyprawy Mostowej „Bałkany – Karpaty 2013”) należy nawiązać kontakt przez stronę internetową czasopisma: www.nbi.com.pl, w zakładce „prenumerata”

 Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA

Wszystkie zdjęcia w tekście są autorstwa Kseni Feigel-Młodkowskiej.

Kategoria: