icon-rss-large

www.wyprawy-mostowe.pl | Login

RSS | Email

X JUBILEUSZOWA WYPRAWA MOSTOWA GRECJA 2001

Dodano :2012-03-27 15:56:15

JUBILEUSZOWA X WYPRAWA MOSTOWA "GRECJA 2001"

RELACJA Z WYPRAWY:

Przygotowania do X "Wyprawy Mostowej" rozpocz─Ö┼éy si─Ö ju┼╝ w listopadzie 2000 r., bowiem mia┼éa to by─ç "Wyprawa" jubileuszowa, a ponadto powinna by┼éa obj─ů─ç te kraje Europy, do których do tej pory nie zawitali┼Ťmy. Wybór pad┼é na kierunek po┼éudniowy, z Grecj─ů jako krajem docelowym. I nie by┼é to wybór przypadkowy - Grecja to kolebka cywilizacji europejskiej, a ponadto realizowane s─ů tam w ostatnim czasie dwa wielkie programy autostradowo-mostowe. Trasa "Wyprawy" przebiega┼éa - poza Polsk─ů - przez 11 krajów europejskich, a mianowicie S┼éowacj─Ö, W─Ögry, S┼éoweni─Ö, Chorwacj─Ö, Bo┼Ťni─Ö i Hercegowin─Ö, Now─ů Jugos┼éawi─Ö (Czarnogór─Ö), Albani─Ö i Grecj─Ö oraz w drodze powrotnej W┼éochy, Austri─Ö i Czechy. Zorganizowana zosta┼éa w dniach 30.06. - 15.07.2001 r. Liczy┼éa 7000 km l─ůdem i oko┼éo 1000 km promem, z Patras do Ancony. Przygotowania do "Wyprawy" obj─Ö┼éy obszerny program merytoryczny, mostowy, a tak┼╝e turystyczny. Ka┼╝dy z wymienionych krajów ma swoj─ů specyfik─Ö i odr─Öbno┼Ť─ç. G┼éównym celem "Wyprawy" by┼éo oczywi┼Ťcie zwiedzanie obiektów mostowych (mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, pó┼émostów i galerii) istniej─ůcych lub b─Öd─ůcych w trakcie budowy. Obiektów takich zwiedzono 61, w wi─Ökszo┼Ťci mostów, o ró┼╝nych rozwi─ůzaniach konstrukcyjnych. By┼éy to zatem mosty p┼éytowe, belkowe (pe┼éno┼Ťcienne i kratowe), ┼éukowe, sklepione, podwieszone i wisz─ůce; stalowe, betonowe (z betonu zbrojonego i spr─Ö┼╝onego), zespolone, kamienne i drewniane. A w┼Ťród nich mosty o unikalnej konstrukcji, jak:
- most podwieszony przez Zatok─Ö Korynck─ů mi─Ödzy Rion i Antirion (w budowie), 5-prz─Ös┼éowy, z których 3 prz─Ös┼éa maj─ů rozpi─Öto┼Ť─ç po 560 m ka┼╝de, - most o konstrukcji hybrydowej, z┼éo┼╝onej w cz─Ö┼Ťci z mostu podwieszonego 1-pylonowego i w cz─Ö┼Ťci z mostu belkowego wykonywanego metod─ů nawisow─ů przez zatok─Ö w Mokošicy k. Dubrownika (w budowie), o rozpi─Öto┼Ťci g┼éównego prz─Ös┼éa 304 m,
- most wisz─ůcy Metsovitikos k. Metsovon w Grecji, bezpylonowy, z prz─Ös┼éem o rozpi─Öto┼Ťci 560 m, wzniesionym 1 50 m ponad lustro wody (w budowie), którego liny no┼Ťne zakotwione b─Öd─ů w przeciwleg┼éych zboczach skalnych,
- wspania┼ée mosty ┼éukowe w Chorwacji, zaliczane do szczytowych osi─ůgni─Ö─ç mostownictwa ┼Ťwiatowego, takie jak mosty na wysp─Ö Krk (pierwszy o rozpi─Öto┼Ťci 390 m - 2. pozycja na ┼Ťwiecie, drugi o rozpi─Öto┼Ťci 244 m-13. pozycja na ┼Ťwiecie), na rzece Krka w Šibeniku o rozpi─Öto┼Ťci 246 m (12. pozycja na ┼Ťwiecie), nad Cie┼Ťnin─ů Maslenick─ů w Masienicy o rozpi─Öto┼Ťci 200 m (26. pozycja na ┼Ťwiecie).
Najpierw jednak s─ů na naszej trasie 4 mosty na Dunaju w Bratys┼éawie ze stalowym mostem podwieszonym "SNP", 1-pylonowym (I max = 303 m), betonowym mostem belkowym "Lanfranconi" (I max= 174 m) i stalowym mostem kratowym "Hrdinov Dukli" (I max= 205 m). Pó┼║niej most na Dunaju na zaporze wodnej w Gab─Źikovie, dalej stalowe, ponad stuletnie mosty kratowe przez Dunaj w Komarnie i Esztergom (obecnie odbudowywany). I mosty Budapesztu na Dunaju, pi─Öknie wpisane we wn─Ötrze rzeki, takie jak: "Ma┼égorzaty" (┼éuki stalowe), "El┼╝biety" (wisz─ůcy), "Lanchid" (wisz─ůcy, ┼éa┼äcuchowy) czy te┼╝ stalowy most kratowy "Szabadság" o konstrukcji wspornikowej, na┼Ťladuj─ůcy kszta┼étem mosty wisz─ůce.
Pewien zawód sprawiaj─ů nam 2 betonowe mosty belkowe przez Drav─Ö w Vara┼żdin (Chorwacja), ale ju┼╝ 2 mosty belkowe i nowoczesn─ů k┼éadk─Ö dla pieszych przez Drav─Ö w Ptuj (S┼éowenia) uznajemy za elementy wzbogacaj─ůce panoram─Ö miasta. S┼éowenia urzeka nas przepi─Ökn─ů zieleni─ů, ┼éadem i harmoni─ů w zabudowie, nowoczesnymi i stale rozbudowywanymi autostradami. Pó┼║nym wieczorem doje┼╝d┼╝amy do Rijeki, gdzie po przebiciu si─Ö przez tunele i objechaniu Zatoki Bakarskiej z uroczo po┼éo┼╝on─ů na pó┼éwyspie miejscowo┼Ťci─ů Bakar docieramy do pierwszego, d┼éu┼╝szego mostu ┼éukowego na wysp─Ö Krk. W gasn─ůcym na zachodzie s┼éo┼äcu robi na nas ogromne wra┼╝enie. Tego dnia, po przejechaniu od Budapesztu 800 km, docieramy na nocleg w Grabovacu po pierwszej w nocy. Po drodze widzimy wsz─Ödzie ┼Ťlady niedawnej wojny, zniszczone i wypalone domy.
Rano zaczynamy od pi─Öknie rozwi─ůzanego, ┼╝elbetowego mostu p┼éytowego nad w─ůwozem rzeki Korany w Slunj, ogl─ůdamy tak┼╝e nad kolejnym w─ůwozem tej rzeki ┼╝elbetowy most ┼éukowy w Seli┼Ťte, Zwiedzamy istny cud przyrody - Jeziora Plitvickie, wpisane na list─Ö ┼Ťwiatowego dziedzictwa natury UNESCO. Wra┼╝enie jest ogromne, mo┼╝e uda si─Ö nam zaprezentowa─ç ich pi─Ökno na której┼Ť z wystaw fotografii w Galerii "GIL" Politechniki Krakowskiej.
Jad─ůc do Zadaru, zatrzymujemy si─Ö na brzegu Cie┼Ťniny Maslenickiej w Masienicy. Tu, na naszej trasie, znajduje si─Ö wspania┼éy betonowy most ┼éukowy, oddany do u┼╝ytku w roku 1997. Zast─ůpi┼é on stary, stalowy most ┼éukowy o rozpi─Öto┼Ťci prz─Ös┼éa 155 m, który zosta┼é zniszczony w czasie dzia┼éa┼ä wojennych w 1991 r. Pó┼║nym popo┼éudniem zwiedzamy Zadar, a po noclegu sp─Ödzonym w Biogradzie na moru jedziemy dalej na po┼éudnie, do Šibenika. Po przejechaniu i zwiedzeniu okaza┼éego betonowego mostu ┼éukowego na rzece Krka przed Šibenikiem. skr─Öcamy w lewo wzd┼éu┼╝ rzeki, aby zobaczy─ç kolejny cud natury - wspania┼ée wodospady na tej rzece (Skradinski buk). Pó┼║niej zwiedzanie Šibenika, jeszcze jeden stalowy most ┼éukowy nad Šibenskim Kana┼éem w Brodaricy i kierujemy si─Ö w stron─Ö Bo┼Ťni i Hercegowiny. Wieczorem jeste┼Ťmy na miejscu objawie┼ä w Medjugorie, uczestniczymy w nocnym spotkaniu eucharystycznym we wspania┼éej scenerii górskiej, w ┼Ťwietle pe┼éni ksi─Ö┼╝yca.
Z rana kierujemy si─Ö do Mostaru - miasta, o które toczy┼éy si─Ö zaciek┼ée walki mi─Ödzy Chorwatami i Muzu┼émanami. Dzi┼Ť ludno┼Ť─ç tych narodowo┼Ťci dzieli w Mostarze rzeka Neretva, a dawny symbol miasta - przepi─Ökny kamienny most ┼éukowy z 1556 r. ­ le┼╝y zniszczony w jej nurtach. Most obecnie jest w odbudowie, post─Öpuj─ůcej zreszt─ů bardzo wolno - czynione s─ů bowiem starania, by z┼éo┼╝y─ç go z oryginalnych bloków, le┼╝─ůcych na dnie rzeki. W pobli┼╝u stalowa, podwieszona k┼éadka dla pieszych, dar spo┼éecze┼ästwa Holandii dla Mostaru. Mostar jest dalej miastem bardzo zniszczonym, du┼╝o w nim ruin, wypalonych domów, fasady nosz─ů ┼Ťlady setek i tysi─Öcy pocisków. Oznaki powrotu do ┼╝ycia s─ů jednak wsz─Ödzie wyra┼║ne. Usuwane s─ů ruiny i prowadzone nowe budowy, w┼Ťród nich na lewym brzegu Neretvy strzela w gór─Ö minaret nowego meczetu, na prawym - wysmuk┼éa wie┼╝a nowego ko┼Ťcio┼éa.
Wracamy wzd┼éu┼╝ seledynowej Neretvy na wybrze┼╝e Adriatyku, zwiedzamy jeszcze d┼éugi, po┼éo┼╝ony w ┼éuku poziomym betonowy most belkowy nad zatok─ů Kana┼éu Malog Stona i zbli┼╝amy si─Ö do Dubrovnika, per┼éy Adriatyku. Zanim zwiedzimy to miasto - zrekonstruowane ju┼╝ po wydarzeniach wojennych ­ czeka nas wizyta na budowie nowego mostu przez zatok─Ö w Mokošicy k. Dubrovnika, który skróci drog─Ö do Dubrovnika o 8 km. Most jest okaza┼éy, cz─Ö┼Ť─ç od strony Dubrovnika podwieszona (pomost stalowy, pylon betonowy), cz─Ö┼Ť─ç od strony Mokošicy belkowa z betonu spr─Ö┼╝onego, wykonana metod─ů nawisow─ů. Dzi─Öki uprzejmo┼Ťci Project Managera Dipl. Ing. Norberta Galla z firmy Walter Bau-Konstruktor d.o.o. z Augsburga mamy dost─Öp do wszystkich szczegó┼éów budowanego mostu. Jest to dla uczestników "Wyprawy" dobra lekcja pogl─ůdowa.
Pe┼éni wra┼╝e┼ä technicznych przenosimy si─Ö do Dubrovnika, który w promieniach popo┼éudniowego s┼éo┼äca wygl─ůda okazale i dostarcza nam wielu prze┼╝y─ç estetycznych. Przed nami tego dnia jeszcze d┼éuga droga, do Ulcinj w Czarnogórze. Najpierw kolejne przej┼Ťcie graniczne, pó┼║niej - przy chodz─ůcym s┼éo┼äcu - przejazd wzd┼éu┼╝ Zatoki Kotorskiej, kolejnego cudu natury, wpisanego na list─Ö ┼Ťwiatowego dziedzictwa UNESCO. Ju┼╝ noc─ů, w blasku jeszcze do┼Ť─ç "pe┼énego" ksi─Ö┼╝yca, mijamy znane miejscowo┼Ťci wczasowe: Budva, Sv. Stefan, Bar. Oko┼éo pó┼énocy doje┼╝d┼╝amy do Ulcinj, w pobli┼╝u granicy z Albani─ů.
Tu, w hotelu i okolicy, panuje jeszcze - znany nam z niedawnej przesz┼éo┼Ťci - realny socjalizm. Jeste┼Ťmy w biednej, niezagospodarowanej cz─Ö┼Ťci Europy. Z rana usi┼éujemy "przebi─ç" si─Ö do najbli┼╝szego przej┼Ťcia granicznego z Albani─ů, ale jest ono zamkni─Öte. Musimy do┼éo┼╝y─ç ponad 100 km, przekroczy─ç masyw górski Lov─çenu, aby przez most na Jeziorze Szkoderskim osi─ůgn─ů─ç granic─Ö z Albani─ů w Bajraku i Hotit. Przejazdu przez Albani─Ö naprawd─Ö boimy si─Ö. Wielka niewiadoma. Turystów w ogóle nie ma, jeste┼Ťmy jedynym autokarem na ponad 400 km licz─ůcej trasie naszego przejazdu przez ten kraj. Od strony granicy z Grecj─ů spotykamy tylko kilkana┼Ťcie samochodów osobowych i ci─Ö┼╝arowych. Nasze wizy, wydane przez Ambasad─Ö Albanii w Warszawie, maj─ů numery od 110 do 160/2001.
Przejazd przez Albani─Ö to dobra lekcja pogl─ůdowa. Na obu granicach jeste┼Ťmy przyj─Öci bardzo rzyja┼║nie i szybko odprawieni. Kraj jest biedny, ale co kilka kilometrów "wystrzelaj─ů" nowe, pi─Ökne wille. Albania jest zaniedbana, pe┼éno tu stert gruzów, ┼Ťmieci i wraków samochodowych. Zauwa┼╝amy do┼Ť─ç ubog─ů szat─ů ro┼Ťlinn─ů, brak ┼Ťwiadomego dzia┼éania cz┼éowieka nad poprawieniem krajobrazu, brak kwiatów. Ale w s┼éo┼äcu b┼éyszczy poz┼éacana kopu┼éa nowego meczetu w Shkoder.
I wsz─Ödzie, jak okiem si─Ögn─ů─ç, bunkry. Przed i za ka┼╝dym miastem, wsi─ů i osad─ů. Nawet przy pojedynczych gospodarstwach. W okresie rz─ůdów komunistycznych wybudowano ich oko┼éo 700 000, za kwot─Ö oko┼éo 3 mld USD. Zosta┼éy do dzi┼Ť i nie wiadomo, co z nimi zrobi─ç. S─ů to bunkry betonowe, w wi─Ökszo┼Ťci ma┼ée, prefabrykowane, z kopu┼ékami wzmocnionymi blach─ů, w których znajduj─ů si─Ö stanowiska dla karabinów maszynowych. Ale s─ů i bunkry du┼╝e, masywne, mieszcz─ůce czo┼égi czy dzia┼éa pancerne.
Infrastruktura komunikacyjna jest do┼Ť─ç uboga, mosty w stanie degradacji, brak znaków drogowych. Wje┼╝d┼╝aj─ůc do Tirany nie mamy pewno┼Ťci czy ju┼╝ jeste┼Ťmy w tym mie┼Ťcie, czy te┼╝ w innym. Tirana robi dobre wra┼╝enie - przestronne ulice, kolorowe, zadbane domy. Na centralnym placu nie ma ju┼╝ Mauzoleum Envera Hod┼╝y, góruje pomnik Skanderbega, ┼Ťredniowiecznego bohatera narodowego Alba┼äczyków.
Od Tirany, w kierunku nadmorskiego Durrës, droga si─Ö poprawia, jest szeroka i z dobr─ů nawierzchni─ů. Zwraca uwag─Ö wi─Ökszy ┼éad przestrzenny i porz─ůdek. Od Durrës jedziemy na po┼éudnie dobr─ů drog─ů Via Adriatica, w kierunku Lushnije. Wida─ç na niej kilka nowoczesnych, dobrze utrzymanych obiektów mostowych z betonu. Ale wzd┼éu┼╝ ca┼éej drogi "las" bunkrów, z jednej i drugiej strony. W Lushnije dobra nawierzchnia si─Ö ko┼äczy, przejazd przez miasto drog─ů z dziurami g┼é─Öbokimi na kilkana┼Ťcie centymetrów nie nale┼╝y do przyjemno┼Ťci. Ale mieszka┼äcy jako┼Ť z tym ┼╝yj─ů, nie przeszkadza im to mi┼éo sp─Ödza─ç czasu, co widzimy mijaj─ůc miejski park.
W okolicach Fier znajduj─ů si─Ö tereny ropono┼Ťne, tu wida─ç od razu wi─Öksz─ů zamo┼╝no┼Ť─ç mieszka┼äców. St─ůd, chc─ůc omin─ů─ç Vlorë, najbardziej niebezpieczne miasto w Albanii, skr─Öcamy na drog─Ö drugorz─Ödn─ů, któr─ů dojedziemy a┼╝ do granicy z Grecj─ů. Stan jej nawierzchni jest miejscami tak okropny, ┼╝e boimy si─Ö o nasz autokar. "Wytrz─Ösieni" ogl─ůdamy w ┼Ťwietle ksi─Ö┼╝yca pi─Ökno tutejszego, górskiego krajobrazu.
Podró┼╝ przez Albani─Ö mija bezpiecznie. Mimo wielu negatywnych spostrze┼╝e┼ä uj─Ö┼éa nas postawa tutejszej ludno┼Ťci - godna i honorowa. Podczas postojów nikt z nas nie by┼é oblegany czy nagabywany. Policja na skrzy┼╝owaniach dróg zachowywa┼éa si─Ö przyja┼║nie, zawsze gotowa pomóc czy wskaza─ç w┼éa┼Ťciw─ů drog─Ö. Na granicy z Grecj─ů jeste┼Ťmy o pierwszej w nocy. Alba┼äczycy jakby na nas czekali, odprawiaj─ů nas szybko i sprawnie. Natomiast granica od strony Grecji jest zamkni─Öta. Musimy budzi─ç stra┼╝ graniczn─ů, aby mog┼éa nas odprawi─ç. Po wielu perypetiach, o trzeciej nad ranem "l─ůdujemy" na nocleg w Joanninie, gdzie -mimo pó┼║niej pory - czeka na nas obiado-kolacja.
Od rana musimy si─Ö ┼Ťpieszy─ç, bo o godz. 10.00 mamy spotkanie na budowie tunelu i mostu na realizowanej od roku 1997 autostradzie Egnatia Odos Highway, od Igumenitsy nad Adriatykiem przez Joannin─Ö, Thessaloniki, Volos, Kaval─Ö do Aleksandrupolis przy granicy tureckiej. Jest to ogromne przedsi─Öwzi─Öcie, którego przewidywany koszt wynosi 2,5 mld USD. Obejmuje ono 687 km autostrady, w tym 1700 mostów i tuneli o ┼é─ůcznej d┼éugo┼Ťci 75 km, co stanowi 65% kosztów budowy. Jest to najwi─Ökszy projekt techniczny realizowany w Grecji. Zawiera 204 du┼╝e mosty i 1600 innych konstrukcji mostowych o koszcie ┼é─ůcznym 550 mln USD oraz 70 tuneli górskich o koszcie 690 mln USD. Prace na budowie s─ů bardzo zaawansowane, niektóre odcinki autostrady s─ů ju┼╝ oddane do u┼╝ytku. Budowa innych - w trudnym terenie, np. w górach Pindos, w których jeste┼Ťmy - jest w toku. Zako┼äczenie budowy ca┼éo┼Ťci autostrady przewidywane jest na rok 2003. Spektakularnym osi─ůgni─Öciem b─Ödzie budowany most wisz─ůcy Metsovitikos k. Metsovon, rozpi─Öty nad g┼é─Öbokim w─ůwozem. Rozpi─Öto┼Ť─ç prz─Ös┼éa 560 m, wzniesienie nad lustrem rzeki Metsovitikos - 150 m. Liny no┼Ťne b─Öd─ů bezpo┼Ťrednio zakotwione w ska┼éach przeciwleg┼éych zboczy górskich. Autostrada po obu stronach mostu wchodzi w tunele. Obecnie trwaj─ů intensywne badania stabilno┼Ťci zboczy, do których maj─ů by─ç kotwione liny no┼Ťne. Jeste┼Ťmy zaszokowani rozmachem inwestycji i tempem prac. Chcia┼éoby si─Ö widzie─ç podobne przedsi─Öwzi─Öcia w Polsce.
Po po┼éudniu doje┼╝d┼╝amy do Kalambaki, sk─ůd udajemy si─Ö na zwiedzanie kolejnej atrakcji turystycznej - ┼Ťredniowiecznych klasztorów w Meteorach. Klasztory, zbudowane na niedost─Öpnych "czubkach" oryginalnych ska┼é, robi─ů na nas nies┼éychane wra┼╝enie. Niebawem pó┼émetek "Wyprawy", a tyle ju┼╝ za nami. Teraz nast─ůpi spokojniejsza cz─Ö┼Ť─ç programu, nie prze┼éadowana zwiedzaniem mostów, a nastawiona bardziej turystycznie.
Zwiedzamy po kolei Termopile, Delfy i Olimpi─Ö, przeprawiaj─ůc si─Ö "po drodze" promem przez Zatok─Ö Korynck─ů z Antirion do Rion. Z oddali widzimy budow─Ö nowego mostu, któr─ů b─Ödziemy zwiedza─ç w ostatnim dniu pobytu w Grecji. "L─ůdujemy" na kilka nocy w pi─Öknym Tolo na Peloponezie, po┼éo┼╝onym nad Zatok─ů Argolidzk─ů Morza Myrte┼äskiego. St─ůd udajemy si─Ö na zwiedzanie Epidauros, Navplionu, Aten, Koryntu, Mistry i Monemvasii. Ko┼éo Epidauros zwiedzamy kamienny most myke┼äski, licz─ůcy oko┼éo 3300 lat. W jedynym dniu wolnym decydujemy si─Ö odwiedzi─ç statkiem wyspy Hydra i Spetses na Morzu Myrte┼äskim.
Wra┼╝e┼ä ze zwiedzania atrakcji turystycznych Grecji nie opisuj─Ö, bo zaj─Ö┼éoby to zbyt wiele miejsca, a wi─Ökszo┼Ťci czytelników s─ů one znane. Wspomn─Ö natomiast o zwiedzanych mostach, w tym 4 belkowych i 1 ┼éukowej k┼éadce dla pieszych nad Kana┼éem Korynckim w Koryncie, ciekawym mo┼Ťcie zwodzonym zatapianym u wej┼Ťcia do Kana┼éu Korynckiego od strony Zatoki Korynckiej, 2 ┼éukowych mostkach kamiennych na wyspie Spetses oraz kratowym mo┼Ťcie kolejowym k. Monemvasii.
W ostatnim dniu pobytu w Grecji docieramy na budow─Ö mostu Rion-Antirion przez Zatok─Ö Korynck─ů. Jest to drugie wielkie przedsi─Öwzi─Öcie techniczne, realizowane obecnie w Grecji. Przeprawa o d┼éugo┼Ťci ponad 3 km sk┼éada si─Ö z pi─Öciu prz─Öse┼é podwieszonych o ┼é─ůcznej d┼éugo┼Ťci 2252 m, z których trzy ┼Ťrodkowe maj─ů rozpi─Öto┼Ťci po 560 m, dwa skrajne - po 286 m. G┼é─Öboko┼Ť─ç dna Zatoki Korynckiej w miejscu przeprawy si─Öga 65 m poni┼╝ej poziomu morza. Pylony mostu b─Öd─ů si─Ö wznosi─ç 159 m powy┼╝ej p.m. Koszt przedsi─Öwzi─Öcia - 750 mln ECU (~568 mln USD). Czas budowy - od wrze┼Ťnia 1998 r. do grudnia 2004 r.
Cech─ů szczególn─ů tego mostu jest unikalny sposób posadowienia pylonów na mulistym dnie Zatoki Korynckiej, w miejscu poddanym aktywno┼Ťci sejsmicznej i w miejscu, gdzie brzegi Zatoki Korynckiej nieznacznie, ale systematycznie oddalaj─ů si─Ö od siebie. W zwi─ůzku z tym sposób posadowienia mostu jest spraw─ů szczególnej wagi. Skorzystano tu z do┼Ťwiadcze┼ä uzyskanych przy wznoszeniu przybrze┼╝nych platform wiertniczych, g┼éównie na polach ropy i gazu w Morzu Pó┼énocnym. Pylony wie┼äcz─ů s┼éupowe filary mostu, które wykonane s─ů w formie sto┼╝ków ┼Ťci─Ötych, zako┼äczonych u do┼éu pot─Ö┼╝nymi fundamentami skrzyniowymi o ┼Ťrednicy 90 m ka┼╝dy. S┼éaby i niejednorodny grunt pod┼éo┼╝a fundamentów wzmocniono, wbijaj─ůc pod ka┼╝dy fundament po 250 rur stalowych φ 2,0 m i d┼éugo┼Ťci 20÷25 m.
Przygotowania do zwiedzenia tej budowy rozpocz─Öto ju┼╝ w kwietniu br., gdy autor przebywa┼é w Patras na posiedzeniu Conseil of FIB (Federation Internationale du Beton). Wówczas zosta┼é nawi─ůzany kontakt z prof. Jean-Paul Teyssandier ­ Managing Director Gefyra S.S. Company for the Rion-Antirion Bridge, konsorcjum francusko-greckiego, maj─ůcego koncesj─Ö na projekt, budow─Ö, finansowanie i obs┼éug─Ö przeprawy przez 35 lat.
W umówionym dniu Jean-Paul Teyssandier czeka na nasz─ů grup─Ö, prezentuje dwa filmy o budowie, oprowadza nas po niej i jest gotów do udzielenia odpowiedzi na ka┼╝de pytanie. Spotkanie to, sympatyczne i na wysokim poziomie technicznym, pozostanie uczestnikom "Wyprawy" na zawsze w pami─Öci.
Od Patras (8 km od Rion) rozpoczyna si─Ö powrót do kraju. Najpierw oko┼éo 20 godzin promem przez Adriatyk, z Patras do Ancony we W┼éoszech, potem jazda autostrad─ů wzd┼éu┼╝ Adriatyku i nocne zwiedzanie Wenecji (pomi─Ödzy 1.30 a 4.00 nad ranem), z powodu dwugodzinnego opó┼║nienia promu i "korków" na autostradzie i drogach dojazdowych. Pó┼║niej nocna jazda przez Austri─Ö, pi─Öknie poprowadzon─ů autostrad─ů od Tarvisio do Wiednia, przejazd przez Wiede┼ä i Czechy. O godzinie 21.00 w niedziel─Ö 15 lipca 2001r. jeste┼Ťmy na dziedzi┼äcu Politechniki Krakowskiej.
Jak wida─ç "Wyprawa" ta, podobnie jak poprzednie, nie by┼éa ┼╝adn─ů wycieczk─ů. Przebyto oko┼éo 8000 km, w tym 7000 km autokarem (┼Ťrednio ok. 500 km dziennie), zwiedzono 61 obiektów mostowych, zrealizowano obszerny program szkoleniowy i turystyczny, poszerzaj─ůcy horyzonty my┼Ťlowe. Sp─Ödzili┼Ťmy na "Wyprawie" jedn─ů noc w autokarze i mieli┼Ťmy co najmniej kilka nocy niedospanych (do 4 godzin snu). Wrócili┼Ťmy do Krakowa zm─Öczeni, ale pe┼éni wra┼╝e┼ä.
W "Wyprawie" wzi─Ö┼éo udzia┼é 47 uczestników (oraz 2 kierowców). W┼Ťród nich 12 studentów (g┼éównie dyplomatów Katedry Budowy Mostów i Tuneli PK), 12 pracowników naukowych z (Politechniki Krakowskiej, Wroc┼éawskiej i Lubelskiej, Uniwersytetu Jagiello┼äskiego oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów - Filia Wroc┼éaw), 4 projektantów i 6 wykonawców obiektów mostowych oraz 6 przedsi─Öbiorców z firm wspó┼épracuj─ůcych z polskim mostownictwem.
Organizacj─ů zaj─Ö┼éo si─Ö Biuro Turystyczne "Animator" z Czechowie-Dziedzic, z pilotem mgr Franciszkiem Brodzkim na czele, wspó┼épracuj─ůcym ju┼╝ po raz siódmy z "Wyprawami Mostowymi", organizowanymi przez Katedr─Ö Budowy Mostów i Tuneli PK. ┼Üwietny, klimatyzowany autokar z sympatycznymi kierowcami zosta┼é nam udost─Öpniony przez Pa┼ästwowy Zespó┼é Pie┼Ťni i Ta┼äca "┼Ül─ůsk". Obiekty mostowe i inne wra┼╝enia z "Wyprawy", zarejestrowane na setkach zdj─Ö─ç i setkach metrów ta┼Ťmy filmowej, s─ů dla jej uczestników znakomitym materia┼éem dydaktycznym, szkoleniowym i poznawczym.

 

ZESTAWIENIE:  
Przejechano autokarem (km)
1000
Prom przez Adriatyk (km)
950
Promy przez Zatok─Ö Korynck─ů (3 x)
10
Statek na wyspy Hydr─Ö i Spetses (km)
140
Zwiedzono obiektów mostowych
61
Zwiedzono miast
17
Zwiedzono miejsc turystycznych i krajobrazowych
23
Spotkania fachowe
3
Imprezy kulturalne
3

 

Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA

 

 

 

 

 

 

 

Kategoria: