icon-rss-large

www.wyprawy-mostowe.pl | Login

RSS | Email

XI WYPRAWA MOSTOWA AUSTRIA - SZWAJCARIA 2005

Dodano :2012-03-27 16:10:26

XI WYPRAWA MOSTOWA "AUSTRIA - SZWAJCARIA 2005"

RELACJA Z WYPRAWY:

Wyprawa autokarowa zorganizowana dniach 2-12.07.2005 r. Katedra Budowy Mostów i Tuneli PK zorganizowa┼éa kolejn─ů, ju┼╝ jedenast─ů Wypraw─Ö Mostow─ů na obiekty mostowe Europy Zachodniej. Inicjatorem i kierownikiem naukowym wyprawy by┼é prof. Kazimierz Flaga (kierownik KBMiT PK). W latach 1991-2001 zorganizowano 10 Wypraw, w których wzi─Ö┼éo ┼é─ůcznie udzia┼é 347 uczestników, reprezentuj─ůcych ┼Ťwiat nauki, projektantów i wykonawców mostów, osoby pracuj─ůce w administracji i nadzorze mostownictwa, a tak┼╝e studenci specjalno┼Ťci „budowa mostów i tuneli” naszej Uczelni.
Po 3-letniej przerwie zorganizowano – g┼éównie na ┼╝yczenie uczestników poprzednich wypraw – 11-t─ů Wypraw─Ö Mostow─ů, tym razem krótsz─ů, ale z bardzo obszernym programem. W ci─ůgu 11-tu dni przejechano 4000 km przez 6 krajów (Polska, Czechy, Niemcy, Austria, Szwajcaria, W┼éochy) oraz ksi─Östwo Lichtenstein. W Wyprawie wzi─Ö┼éo udzia┼é 47 osób reprezentuj─ůcych 10 o┼Ťrodków, a to: Kraków (27), ┼üód┼║ (5), Katowice (3), Wroc┼éaw (3), Warszawa (2), Gda┼äsk (2), Zakopane (2), Olsztyn (1), Gliwice (1) i Starachowice (1).
W┼Ťród uczestników Wyprawy byli przedstawiciele uczelni wy┼╝szych (16) oraz firm mostowych, projektowych (10) i wykonawczych (5), a tak┼╝e przedstawiciele s┼éu┼╝b inwestorskich (2), administracji mostowej (5) oraz studenci (3), uczniowie szkó┼é ┼Ťrednich (1) i osoby towarzysz─ůce (5). Najliczniej by┼éa reprezentowana Politechnika Krakowska (13 osób), dalej GDDKiA O/┼üód┼║ (3), Politechnika Wroc┼éawska (2), „Mosty” Katowice (2), „Transprojekt” Gda┼äsk (2), „Edbud Warszawa” (2). Pozosta┼ée 23 osoby reprezentowa┼éy pojedynczo 23 instytucje.
Do najbardziej spektakularnych obiektów mostowych i in┼╝ynierskich na trasie nale┼╝a┼éy:
budowa najd┼éu┼╝szego tunelu górskiego na ┼Ťwiecie Gotthard-Basistunnel o d┼éugo┼Ťci 57 km,
• oczyszczalnia ┼Ťcieków dla miasta Zürich,
• wybitne dzie┼éa mostowe Christiana Menna
:
most Sunniberg, w dolinie Landquart k/Klosters, zosta┼é ukszta┼étowany na planie ┼éuku poziomego po┼éo┼╝onego 50-60 m powy┼╝ej poziomu terenu. Konstrukcj─Ö wykonano bez dylatacji na co pozwoli┼éo ukszta┼étowanie mostu w planie. D┼éugo┼Ť─ç ca┼ékowita konstrukcji 526 m, w tym najd┼éu┼╝sze ┼Ťrodkowe prz─Ös┼éo ma rozpi─Öto┼Ť─ç 140 m. Przekrój poprzeczny ma szeroko┼Ť─ç 12,38 m, a wysoko┼Ť─ç konstrukcyjna pomostu wynosi 0,32x0,40 m. Pylony zmonolityzowano z filarami i rozchylono na boki tak aby wanty w uk┼éadzie harfowym nie zmniejsza┼éy skrajni ruchu. W celu zminimalizowania wp┼éywu odkszta┼éce┼ä filarów na deformacj─Ö pomostu zastosowano przestrzenn─ů stabilizacj─Ö pomostu. Poprzez tak niecodzienne posuni─Öcia uzyskano wyj─ůtkowy efekt estetyczny, który jest cech─ů charakterystyczn─ů tej konstrukcji (oddany do u┼╝ytku w 1998 r.), most Ganter w drodze na prze┼é─Öcz Simplonpass, podwieszony o sztywnych wantach, który dzi┼Ť jest uwa┼╝any za pierwowzór mostów typu extradosed. ┼ü─ůczna d┼éugo┼Ť─ç mostu wynosi 678 m, w tym rozpi─Öto┼Ť─ç g┼éównego podwieszonego prz─Ös┼éa to 174 m. Szeroko┼Ť─ç pomostu wynosi 10,00 m, jego wysoko┼Ť─ç konstrukcyjna w przekroju prz─Ös┼éowym wynosi 2,50 m, a w przekroju podporowym 5,00 m. Szczególnie wysokie filary, najwy┼╝szy mierzy 150 m, i jednocze┼Ťnie niskie pylony pozwalaj─ů konstrukcji na harmonijne wtopienie si─Ö w wysokogórski pejza┼╝. Ta wyj─ůtkowo malowniczo po┼éo┼╝ona konstrukcja mostowa zwraca uwag─Ö ju┼╝ samym niecodziennym ukszta┼étowaniem w planie, w kszta┼écie litery S, co pozwoli┼éo na pomini─Öcie dylatacji. Inn─ů innowacj─ů zrealizowan─ů w tym mo┼Ťcie s─ů odgi─Öte, obetonowane wanty (oddany do u┼╝ytku w 1980 r.), most Chandoline przez Rodan jest po┼éo┼╝ony w ┼éuku poziomym i pionowym. Ca┼ékowita d┼éugo┼Ť─ç konstrukcji wynosi 284 m, w tym prz─Ös┼éo podwieszone 140 m i prz─Ös┼éa skrajne po 72 m. Zastosowane pylony stalowo-betonowe maj─ů wysoko┼Ť─ç 30,30 m. Pomost o przekroju skrzynkowym o szeroko┼Ťci 27,00 m i wysoko┼Ťci konstrukcyjnej 2,50 m zosta┼é podwieszony w osi na 58 wantach. Ze wzgl─Ödu na krzywizn─Ö konstrukcji w planie, wanty znajduj─ůce si─Ö w uk┼éadzie wachlarzowym wywo┼éuj─ů dodatkowe oddzia┼éywania poziome zarówno na pomost jak i na pylon. Dlatego te┼╝ zastosowano na ko┼äcach mostu dodatkowe odci─ůgi stabilizuj─ůce pylony (oddany do u┼╝ytku w 1991 r.),
wybitne dzieła mostowe Roberta Maillarta:
most w Zuoz przez Inn jest to pierwszy, w którym Maillart wprowadzi┼é pomys┼é polegaj─ůcy na po┼é─ůczeniu ┼éuku i jezdni w jedn─ů form─Ö konstrukcyjn─ů oraz zastosowa┼é przekrój skrzynkowy. Pomost i trójprzegubowy ┼éuk po┼é─ůczono trzema pod┼éu┼╝nymi ┼Ťciankami; tak zespolony przekrój przenosi┼é wszystkie dzia┼éaj─ůce na┼ä obci─ů┼╝enia, przez co ┼éuk móg┼é by─ç o wiele cie┼äszy (18 do 50 cm). Most o rozpi─Öto┼Ťci 39,0 m oddano do u┼╝ytku w 1901 r.,most Salginatobel przez Salgin─Ö, most ten, wznosz─ůcy si─Ö 80 m nad w─ůwozem rzeki, by┼é to przez lata najwi─Ökszy betonowy ┼éuk trójprzegubowy z d┼║wigarami skrzynkowymi i wyzwala┼é zas┼éu┼╝ony podziw nie tylko przez swoj─ů du┼╝─ů rozpi─Öto┼Ť─ç, lecz tak┼╝e przez swoje okaza┼ée po┼éo┼╝enie. Konstruktor zdecydowa┼é si─Ö na wykorzystanie elementów ju┼╝ zastosowanych w innych swoich wcze┼Ťniejszych dzie┼éach i ich po┼é─ůczenia w now─ů pi─Ökn─ů form─Ö. Mamy tu zatem i ┼éuk trójprzegubowy skrzynkowy, i sztywny pomost z „przedziurawionymi” balustradami, po┼é─ůczony z ┼éukiem ┼Ťcianami poprzecznymi rozstawionymi co 6,0 m. Most jest ca┼ékowicie wykonany z betonu, bez ┼╝adnych dodatkowych dekoracji mog─ůcych psu─ç jego czysty aspekt estetyczny. W roku 1991 Ameryka┼äskie Stowarzyszenie In┼╝ynierów Cywilnych (ASCE) uzna┼éo ten most „zabytkiem sztuki konstrukcji in┼╝ynierskich”. Obiekt zbudowany w latach 1928-1930,
wybitne dzieła mostowe Alexandra Sarrasina:
most du Gueuroz sk┼éada si─Ö z dwóch równoleg┼éych ┼éuków o rozpi─Öto┼Ťci 98,5 m, utwierdzonych w skalistych zboczach w─ůwozu du Gueuroz. Jezdnia znajduje si─Ö 187 m nad poziomem potoku Triente. W zworniku sklepienia ┼éuki maj─ů strza┼ék─Ö 23,0 m, a ich przekrój poprzeczny ma szeroko┼Ť─ç 0,6 m na ca┼éej d┼éugo┼Ťci. Most Gueuroz, zbudowany w latach 1933-1934 uosabia apogeum mostów ┼éukowych Sarrasina; by┼é eksponowany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, jako ┼Ťwiadek techniki XX wieku. W roku 1994 oddano do u┼╝ytku – równoleg┼éy do mostu Sarrasina – nowy most du Gueuroz, o konstrukcji ramowej, most belkowy, ┼╝elbetowy, 3-prz─Ös┼éowy w Branson przez Rodan, zbudowany w latach 1923-1924, charakteryzuje si─Ö wystudiowan─ů form─ů konstrukcyjn─ů,
nowy most belkowy w Branson przez Rodan w budowie; most o konstrukcji hybrydowej, betonowo-stalowej, o rozpi─Öto┼Ťci g┼éównego prz─Ös┼éa ok. 80 m,
nowoczesny most ┼éukowy w Landquart nad rzek─ů Landquart,
┼éukowy most Diabelski (Teufelsbrücke) w w─ůwozie Schöllenen,
mosty ┼éukowe w Landquart nad rzek─ů Ren (fot. 12) i w Chrummbach k/Simplon-Dorf,
mosty belkowe w Riddes i Sierre przez Rodan,
podwieszona kładka dla pieszych przez Rodan k/Sierre,
mosty drewniane w Lucernie: Kapellbrücke z 1333 r. i Spreubrücke z 1408 r.,
unikalny most podnoszony, przeciwpowodziowy w Brig na Saltinie.
Przejechali┼Ťmy przez liczne tunele (w tym Arlbergtunnel – 14 km i San-Bernardino-Tunnel – 6,6 km) oraz niezliczone galerie i pó┼émosty. Przekraczali┼Ťmy wspania┼ée rzeki alpejskie: Dunaj, Inn, Lech, Salzach, Ren, Rodan, Aare, Reuss, Limmat, Ticino. Rzek─ů naszej Wyprawy – która towarzyszy┼éa nam przez b. wiele kilometrów – by┼é Inn, alpejski dop┼éyw Dunaju. Bogata by┼éa te┼╝ cz─Ö┼Ť─ç turystyczna Wyprawy. Zwiedzono takie miasta jak Passau (barokowe miasto, historia si─Öga czasów rzymskich, Marktl am Inn (miejsce urodzin papie┼╝a Benedykta XVI) – Altöting („bawarska Cz─Östochowa”), St. Moritz (znany o┼Ťrodek narciarski w Europie, miejsce dwóch olimpiad), Davos, Chur (stolica kantonu Graubünden), Zug (stolica najmniejszego, jednocze┼Ťnie najbogatszego kantonu Zug), Lucerna (stolica kantonu Lucerna, po┼éo┼╝ona na brzegu jeziora Czterech Kantonów), Schwyz (kolebka szwajcarskiej pa┼ästwowo┼Ťci, stolica kantonu Schwyz), Altdorf (w centrum pomnik Wilhelma Tella, stolica kantonu Uri), Sion (stolica kantonu Valais, najwi─Ökszy w Szwajcarii region produkcji wina), Arolla (2000 m n.p.m., wspania┼éa panorama Alp Waleza┼äskich), Brig (unikalny most podwieszony na rzece Saltinie), Verbania, Locarno (najni┼╝ej po┼éo┼╝one miasto Szwajcarii – 205 m n.p.m.), Bellinzona (stolica w┼éoskoj─Özycznego kantonu Ticino, jednego z najatrakcyjniejszych w Szwajcarii), Vaduz (stolica ksi─Östwa Lichtenstein), Innsbruck (stolica Tyrolu, miasto dwóch olimpiad zimowych), Salzburg (stolica Salzburger Land, miasto muzyki Mozarta), Melk (opactwo Benedyktynów – nale┼╝y do najwspanialszych budowli baroku).
Byli┼Ťmy na kilku wysokich prze┼é─Öczach alpejskich: Hachntennjoch (1894 m n.p.m.), Julierpass (2284 m n.p.m.), Wolfgangpass (1626 m n.p.m.), Sustenpass (2224 m n.p.m.), Simplonpass (2005 m n.p.m.), San-Bernardino-Pass (2065 m n.p.m.).
Wyjechali┼Ťmy kolejk─ů z─Öbat─ů na Jungfraujoch (3354 m n.p.m.), byli┼Ťmy u stóp lodowca Mont Collon w Arosa (ok. 2300 m n.p.m.), zwiedzili┼Ťmy Muzeum Lodowca w Lucernie, a tak┼╝e miejsca zwi─ůzane z histori─ů ┼╝ycia Wilhelma Tella – bohatera narodowego Szwajcarii.
Trasa by┼éa m─Öcz─ůca, wra┼╝e┼ä moc, ale równie┼╝ moc nowych inspiracji do dzia┼éa┼ä na rzecz post─Öpu w polskim mostownictwie. Stron─Ö organizacyjn─ů Wyprawy wzi─Ö┼éa na siebie – po raz 8-my – Agencja Turystyczna „Animator” z Czechowic-Dziedzic.

ZESTAWIENIE:  
Przejechano autokarem (km)
4000
Zwiedzono mostów
26
Zwiedzono obiektów in┼╝ynierskich
4
Dodatkowo zaliczono mostów
6
Zwiedzono miast
13
Dodatkowo zatrzymano si─Ö w miastach
5
Zwiedzono miejsc turystycznych
15
Spotkania fachowe
7
Imprezy kulturalne
3

 

 Opracowa┼é Prof. dr hab. in┼╝. Kazimierz FLAGA

 

Kategoria: