IX WYPRAWA MOSTOWA "SKANDYNAWIA 2000"
RELACJA Z WYPRAWY:
Wyprawa Mostowa "Norwegia1995" stanowiła tylko pierwszy etap w poznaniu mostów Skandynawii. Od lat 90. XX wieku kraje skandynawskie, a zwłaszcza Norwegia, wiodą prym w mostownictwie europejskim. Most wiszący przez Wielki Bełt (I max = 1624 m) - drugi co do rozpiętości w świecie, most podwieszony Skarnsundet w Norwegii (I max = 530 m) - aktualnie 5. pozycja na świecie, nowa generacja mostów pływających w Norwegii: Berqsøysundbrua i Nordhordlandsbrua, całościowe programy rozwiązań komunikacyjnych przez fiordy: Rennfast, Krifast, Fatima, Triangle Link i inne, wspaniałe tunele podmorskie i górskie w Norwegii (w tym Laerdaltunnel o długości 24,5 km najdłuższy w Europie), trasa komunikacyjna przez Øresund między Szwecją i Danią wszystko to skłaniało do ponownej "Wyprawy" na obiekty mostowe Skandynawii. Zorganizowano ją w dniach 1 - 15.07. 2000 r. Prowadziła przez Polskę, Morze Bałtyckie do Kopenhagi, wyspy duńskie Zelandię i Fionię, Półwysep Jutlandzki, cieśninę Skagerrak do Norwegii, gdzie przemierzyliśmy trasę od Kristiansand na południu przez Lofoty, do Nordkapp na północy. Stamtąd udaliśmy się przez Finlandię do Helsinek i Turku, promem przez Morze Bałtyckie do Sztokholmu i następnie (z Nynashamn) promem przez Morze Bałtyckie do Gdańska. "Wyprawa" była niezwykle urozmaicona, ale i uciążliwa. Przebyliśmy w sumie około 9500 km, z czego 8100 km autokarem oraz 1400 km promami. W utrzymaniu dobrej kondycji pomagała nam umiarkowana temperatura i krótkie "białe noce". W "Wyprawie" wzięło udział 45 uczestników reprezentujących Politechniki: Krakowską (16), Wrocławską (2) i Świętokrzyską (1), Instytut Badawczy Dróg i Mostów - Filia Wrocław (2); Przedsiębiorstwa mostowe wykonawcze i projektowe (18) z Warszawy ("ZBM" Warszawa), Łodzi ("Erect" Łódź, "Varitex" Łódź), Katowic ("ABF - Mosty" Katowice), Gliwic ("lnmost - Projekt" Gliwice), Chrzanowa („Mosty" Chrzanów), Starachowic ("Tarcopol" Starachowice), Wrocławia ("Tarcopol" Wrocław), Krakowa ("Transprojekt" Kraków, "Biprokorn" Kraków, "Transplan - Projekt" Kraków), Pruszcza Gdańskiego (Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Budowlane); administrację drogowo-mostową (3): GDDP - Warszawa, GDDP Łódź, Zarząd Dróg Wojewódzkich - Łódź; Cementownię "Strzelce Opolskie" (2), Państwową Służbę Ochrony Zabytków Olsztyn (1), "Kredyt Bank" o/Warszawa (1), Agencję Turystyczną "Animator" (1). Wśród uczestników "Wyprawy" było 14 pracowników naukowych, 24 inżynierów budownictwa lądowego, 4 studentów PK, 2 magistrów (matematyki, ekonomii), 1 uczeń szkoły średniej.
ZESTAWIENIE: | |
---|---|
Przejechano autokarem (km) | 8100 |
Prom przez Cieśninę Skagerrak (km) | 130 |
Prom przez Morze Norweskie (km) | 40 |
Promy przez Morze Bałtyckie (3x) (km) | 1070 |
Promy przez fiordy norweskie | 14X |
Zwiedzono obiektów mostowych | 55 |
Zwiedzono miast | 17 |
Zwiedzono miejsc turystycznych i krajobrazowych | 41 |
Spotkania fachowe | 6 |
Imprezy kulturalne | 5 |
Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA