XII WYPRAWA MOSTOWA "FRANCJA-WŁOCHY 2006"

Tradycji stało się zadość. W dniu 1.07.2006 r. 47-osobowa grupa mostowców, prawie z całej Polski, wyruszyła na 12-dniową trasę XII Wyprawy Mostowej „Francja-Włochy 2006”. Piszę „prawie”, bo wśród uczestników Wyprawy znaleźli się reprezentanci Krakowa (21 osób), Katowic (6), Wrocławia (4), Starachowic (4), Łodzi (3), Zakopanego (3), Gdańska (2), Warszawy (1), Olsztyna (1), Skoczowa (1) i USA (1). Jak zwykle, uczestnikami Wyprawy byli pracownicy wyższych uczelni (11) oraz firm mostowych, projektowych (11) i wykonawczych (9), a także przedstawiciele służb inwestorskich (2), administracji mostowej (3) oraz studenci (2), kandydaci na studentów (2) i osoby towarzyszące (6).
Najwięcej osób reprezentowało Politechnikę Krakowską (10), "Mosty” Katowice (5), "Transprojekt” Kraków (3), Politechnikę Wrocławską (2), "Transprojekt” Gdańsk (2), "Tarcopol” Starachowice (2), "Tarcopol” Wrocław (2). Pozostałe instytucje (21) były reprezentowane przez 1 osobę.
Trasa „Wyprawy” wiodła przez 7 krajów, a to: Polskę, Czechy, Niemcy, Szwajcarię, Francję, Włochy i Austrię. Liczyła aż 5300 km. Punktem docelowym był słynny wiadukt Millau w południowej Francji, oddany do użytku w 2004 r. Wiadukt ten, 7-przęsłowy nad rozległą doliną rzeki Tarn w Masywie Centralnym, ma nowoczesną podwieszoną konstrukcję belkową o łącznej długości 2460 m i rozpiętościach przęseł pośrednich 5 x 342 m oraz skrajnych 2 x 204 m. Wykonany był metodą nasuwania podłużnego – z wykorzystaniem pylonów montażowych – na wysokie filary z betonu sprężonego, zaprojektowane przez światowej sławy architekta brytyjskiego Sir Normana Fostera. Wzniesienie wiaduktu ponad poziom rzeki Tarn 270 m, wysokość najwyższej podpory 343 m (łącznie z pylonem), w tym filar betonowy 241 m, stalowa skrzynka pomostu 4,20 m, pylon stalowy 98 m.
Oprócz wiaduktu Millau zwiedziliśmy 35 innych mostów, natomiast dodatkowo "zaliczyliśmy” – przemieszczając się na trasie – około 30 innych mostów i około 30 obiektów inżynierskich. Wśród zwiedzonych mostów były m.in. 8 mostów i kładek dla pieszych w Pilźnie, 4 mosty w Neckarsulm k/Heilbronn, 2 mosty na Neckarze w Heilbronn (w tym Rosenberg Brücke), 2 mosty w Tybindze, 2 mosty we Freiburgu (w tym wstęgowa kładka dla pieszych), 4 mosty przez Ren w Bazylei (w tym Wettsteinbrücke, Mittlere Rheinbrücke i Dreirosenbrücke). Most Dreirosebrücke wzniesiony w latach 1995¸2003 stanowi poważne osiągnięcie sztuki inżynierskiej. Jest to 3-przęsłowy, 2-poziomowy most podwójnie zespolony (stal-beton) ze środnikami z krzyżulców stalowych. Dolne piętro mostu prowadzi autostradę, górne – ulicę miejską. Most wykonywany był pod ruchem, z poszerzeniem filarów starego mostu.
Przed Freiburgiem mieliśmy możliwość podziwiać wysoki, betonowy wiadukt belkowy nad wąwozem w okolicy Neustadt. Na trasie Genewa – Annecy zatrzymaliśmy się w Cruseilles, by zwiedzić 2 stare, klasyczne obiekty mostowe rozpięte nad wąwozem o głębokości około 150 m. Są to: most wiszący z 1836 r. o rozpiętości między pylonami 200 m, z pomostem stalowym pokrytym nawierzchnią drewnianą, oraz most łukowy z betonu niezbrojonego, 1-przęsłowy z jazdą górą z lat 1926-1928, o rozpiętości w świetle 140 m (największa rozpiętość przęsła z betonu niezbrojonego w świecie).
W Annecy mieliśmy urokliwe mosty miejskie na kanale Thiou wypływającego z jeziora Annecy, w Masywie Centralnym stare mosty kamienne i wiadukt autostradowy w budowie, w Turynie 5-przęsłowy most kamienny na Padzie, w Pavii 5-przęsłowy zabytkowy, kryty most kamienno-ceglany na Ticino, w Bormio stalową kładkę podwieszoną dla pieszych przez Addę, w Silian am Panzerdorf – zabytkowy, kryty most drewniany na Drawie, pięknie oświetlony w nocy i wreszcie w Grazu – 2 nowoczesne kładki dla pieszych na rzece Mur.
Jedna z tych kładek, zakotwiona do dna rzeki i wykonana ze stali nierdzewnej ma wkomponowany na środku rzeki odkryty amfiteatr i kawiarnię (przykrytą kopułą prętową). Jest ona przykładem nowoczesnych trendów w architekturze mostów miejskich. Wykonana była w latach 2001-2004 jako Plaza Nowego Millenium według projektu Roberta Punkenhofera i Vito Acconci z Nowego Jorku. Oprócz części merytorycznej zrealizowano na „Wyprawie” dość obszerny program turystyczny. Zwiedziliśmy szereg słynnych miast jak: Pilzno – miasto o wielowiekowej tradycji piwowarskiej, Heibronn – ruchliwy port rzeczny, wiodący ośrodek produkcji wina, bogate tradycje folklorystyczne, Tybinga – średniowieczne miasto uniwersyteckie (1477), instytucje naukowe, Rottweil – miasto skąd pochodzi słynna rasa psów, kolorowe późnorenesansowe i barokowe kamieniczki zdobione wykuszowymi oknami, Freiburg – stolica Schwarzwaldu, historyczne miasto katedralne i uniwersyteckie (1457), Bazylea – najstarszy ośrodek uniwersytecki w Szwajcarii (1460), centrum szwajcarskiego przemysłu chemicznego i farmaceutycznego, Genewa – siedziba wielu placówek dyplomatycznych i organizacji międzynarodowych, centrum bankowe, ośrodek jubilerski i zegarmistrzowski, Annecy – jedna z najstarszych osad alpejskich nad jeziorem Annecy, zwana sabaudzką Wenecją, La Salette – sanktuarium Maryjne w Alpach francuskich, Montpellier – miasto uniwersyteckie nad Morzem Śródziemnym, atrakcyjne Śródmieście, bogate muzeum Fabre, Nimes położone na skrzyżowaniu ważnych szlaków świata starożytnego, amfiteatr Les Arenes (I w.n.e.), Arles – dawna stolica Galii, znakomicie zachowane zabytki z okresu rzymskiego, katedra romańska (IX¸XII w.) ze wspaniałym portalem, Nicea – jeden z najbogatszych kurortów na Riwierze Francuskiej, średniowieczne stare miasto, pełne przepychu rezydencje z przełomu wieków XIX i XX, jeden z najpiękniejszych nadmorskich bulwarów Europy, Turyn – siedziba książąt sabaudzkich (1574-1870), pierwsza stolica zjednoczonej Italii, centrum samochodowe Fiata, Certosa di Pavia – jeden z największych klasztorów w Europie (Kartuzi) założony jako mauzoleum rodzinne Viscontich i Sforzów, Pavia - we wczesnym średniowieczu stolica Longobardów, miasto uniwersyteckie ze średniowieczną atmosferą, Mediolan – obok Turynu najbogatsze miasto Włoch, centrum światowego rynku sztuki, europejska stolica mody, centrum finansowe, największa na świecie gotycka katedra (XIV¸XIX w.), pięcionawowa, Bormio – snobistyczny kurort narciarski w sercu Alp włoskich, Klagenfurt - stolica administracyjna Karyntii, Graz – stolica administracyjna Styrii, labirynt zabytkowych uliczek, centrum prestiżowych targów, festiwali, znakomita opera i teatr, Semmering – słynna przełęcz alpejska (985 m. n.p.m.), centrum sportów zimowych.
Bogaty program merytoryczny i turystyczny, duża różnorodność zwiedzanych krain i regionów przyczyniły się do sukcesu kolejnej „Wyprawy Mostowej”, zorganizowanej przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej.

 

ZESTAWIENIE:  
Przejechano autokarem (km) 5300
Zwiedzono mostów 36
Dodatkowo zaliczono mostów ok. 30
Dodatkowo zaliczono obiektów inżynierskich ok. 30
Zwiedzono miast  20
Zwiedzono miejsc turystycznych 5
Imprezy kulturalne 1

 

Opracował Prof. dr hab. inż. Kazimierz FLAGA