icon-rss-large

www.wyprawy-mostowe.pl | Login

RSS | Email

RELACJA Z XXII EUROPEJSKIEJ WYPRAWY MOSTOWEJ PÓŁNOCNA HISZPANIA - PIRENEJE 2016

Dodano :2017-10-12 09:19:08

Zorganizowana w dniach 9-23.07.2016 r. przez Stowarzyszenie Wyprawy Mostowe oraz Biuro Turystyczne Anitour z Czechowic – Dziedzic przy współpracy Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej. Patronat medialny nad wyjazdem objął magazyn Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.
W Wyprawie wzięły udział 32 osoby, w tym pilot i przewodnik mgr Franciszek Brodzki z Biura Turystycznego Anitour. Uczestnicy wyprawy reprezentowali różne profesje, przede wszystkim mostownictwo (10 osób), budownictwo i architekturę (3), pedagogikę (3) oraz szkolnictwo średnie (2). Większość uczestników pochodziła z Krakowa (16), pozostali z całej Polski, w tym z Warszawy (7), Katowic, Płocka i Łodzi (po 2), Kielc, Bochni i Czechowic-Dziedzic (po 1).
Wyprawa była bardzo intensywna. Objęła bowiem tereny południowej Francji, północnej Hiszpanii i Pirenejów, obszary o wspaniałej historii i dziedzictwie kulturowym. Na naszej trasie spotkaliśmy historyczne miasta ze wspaniałymi katedrami, klasztorami, pałacami i muzeami ( Carcassonne, Tuluza, Bordeaux, Bilbao, Oviedo, Santiago de Compostela, Leon, Burgos, Pampeluna, San Juan de la Peña, Barcelona), cztery sanktuaria maryjne (Covadonga, Lourdes, Torreciudad, Meritxell), miejscowości na szlaku św. Jakuba (Monte de Gozo, Cebreros, Puente la Reina, Saint-Jean-de-Port), miejsca historycznych bitew (Covadonga, Roncesvalles,), ufortyfikowane miasta (Lugo, Pampeluna, Jaca), wspaniałe katedry romańskie (Tuluza, Santiago de Compostela, Leon, Oloron-Sainte-Marie, jaca, La Seu d’Urgell), wspaniałe krajobrazy (Wydma Pilata, Cauterets, cirque de Gavarnie, Andora), miejsca prehistoryczne (Altamira), a przede wszystkim mosty, które zwiedziliśmy w liczbie 90. Były to kamienne mosty historyczne, ale także mosty nowoczesne (belkowe, ramowe, Lukowe, podwieszone, gondolowe i o konstrukcji tensegrity). Szczególną uwagę zwracaliśmy na wysokie osty belkowe, zbudowane na trasach kolei dużych prędkości , zwłaszcza w Galicji.
Każdy dzień wyprawy był inny, wypełniony po brzegi zwiedzaniem i poszerzaniem naszych horyzontów. Pomimo braku dnia odpoczynku, wszyscy uczestnicy znieśli ten wysiłek dzielnie, za co nalezą im się słowa serdecznych gratulacji i podziękowania.

Opracował: Prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga

 

Kategoria: